استیبل کوین ها چه هستند ؟

استیبل کوین ها چه هستند ؟

اکثر ارزهای دیجیتال نه تنها به عنوان وسیله ای برای داد و ستد بلکه به عنوان گزینه ای برای حفاظت از دارایی نیز ساخته شده اند. مشکل اینجاست که به علت عمق بازار کم (عمق بازار به معنای مقدار ارزش موجود در یک دارایی است)، حتی محبوب ترین رمز ارز ها مانند بیت کوین هم گاها دچار نوسانات شدید قیمت می شوند. در این مقاله به راه حل این مسئله یعنی استیبل کوین ها (Stable Coins) می پردازم

چکیده ی موضوع

استیبل کوین ها رمزارزهایی هستند که نوسان قیمت (Volatility) ندارند . ارزش یک استیبل کوین به یک ارز واقعی که اصطلاحا به آن ارز فیات (Fiat Curreny) هم میگویند گره خورده است. برای مثال ارزش استیبل کوین تتر (USDT) 1 دلار است و انتظار می رود تحت هر شرایطی این قیمت ثابت بماند.

این توضیح مختصری از استیبل کوین ها بود. اگر توضیحات بیشتری می خواهید به خواندن ادامه دهید. جدول مطالبی که در این مقاله می خوانید به شرح زیر است:

  • نوسان قیمت در ارزهای دیجیتال
  • استیبل کوین ها چه هستند؟
  • ارتباط استیبل کوین ها
  • استیبل کوین های وثیقه ای
    استیبل کوین های الگوریتمی
  • بهترین شیوه ی حفظ ارتباط برای استیبل کوین کدام است؟
  • مدل های تجاری استیبل کوین ها
  • استیبل کوین های معروف
  • چه انتقاداتی به استیبل کوین ها وارد است؟
  • خلاصه

 

نوسان قیمت در رمزارزها

معمولا هر چه عمق بازار یک دارایی کمتر باشد، آن بازار دارای نوسان بیشتری است. فرض کنید تکه سنگی را در یک حوضچه پرتاب کنید حالا اثر آن را با پرتاب کردن همان سنگ در یک اقیانوس مقایسه کنید. به وضوح اثر ایجاد شده توسط سنگ در حوضچه بسیار بیشتر است.
به همین صورت، بازار ارزهای دیجیتال هم مانند حوضچه است  و نسبت به ارز های دیگر (برای مثال دلار آمریکا US Dollar ) با خرید و فروش های روزانه نوسانات بیشتری پیدا می کند.
همین مسئله باعث ایجاد یک مشکل بزرگ می شود زیرا دیگر نمیتوانیم از امکانات فوق العاده ی رمزارزها مانند غیر متمرکز بودن یا انتقال رایگان آن بدون تاثیر دیدن از این نوسان قیمت استفاده کنیم.
می توانید تصور کنید که داد و ستد روزانه به وسیله ی ارزی که ارزش آن در یک روز X و در روز بعد نصف آن است چقدر میتواند سخت باشد. اگر جای کسی بودید که هشت سال پیش یک پیتزا را به قیمت ده هزار بیت کوین خرید چه احساسی داشتید؟ اینجاست که موضوع استیبل کوین ها اهمیت پیدا می کند.

استیبل کوین ها چه هستند؟

استیبل کوین ها این امکان را می دهند که  مزایای ارزهای دیجیتال (مانند انتقال سریع و موانع نظارتی کمتر) به همراه مزیت ارزهای فیات یعنی ثبات و نوسان کم را همزمان داشته باشیم. ممکن است فکر کنید همانند اکثر کوین ها، رایج ترین استفاده ی استیبل کوین ها این باشد که از آن به عنوان وسیله ای برای داد و ستد های روزانه ی خود استفاده کنیم. اما به دلیل اینکه این ارزها کمتر شناخته شده اند، کسی آن ها را به عنوان یک روش پرداخت قبول نمی کند.

پس استفاده ی اصلی استیبل کوین ها در ترید رمزارزهاست. تریدرها میتوانند برای کاهش ریسک، رمزارز فرار خود را به استیبل کوین با قیمت ثابت تبدیل کنند. برای مثال اگر من در بیت کوین سرمایه گزاری کرده ام و میخواهم از خطر ریزش قیمت بیت کوین نسبت به دلار در امان باشم، به سادگی می توانم بیت کوین های خود را به USDT ( که به عنوان تتر هم شناخته می شود و پشتوانه اش دلار آمریکا است) تبدیل کنم و ارزش دلاری سرمایه خود را حفظ کنم.

وقتی که بخواهم دوباره سرمایه ی خود را به بیت کوین تبدیل کنم، می توانم تمام تتر های خود را به سادگی به BTC تبدیل کنم. این شیوه در صرافی هایی که به علت نظارت ها امکان تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات را نمی دهند، بسیار رایج است. مزیت عالی دیگر استیبل کوین ها این است که به شما امکان انتقال پول بین صرافی ها را با سرعت بالا می دهد به این علت که انتقال ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای فیات بسیار ساده تر و سریع تر است.

امکان انتقال سریع پول بین صرافی ها، آربیتراژ کردن (کسب سود از تفاوت قیمت بین یک دارایی در بین دو یا چند بازار) را بسیار ساده میکند و باعث کاهش تفاوت قیمت بین صرافی های بیت کوین می شود. پس در حال حاضر استیبل کوین ها بیشتر به عنوان یک ابزار برای تریدرها استفاده می شوند، تا به عنوان یک ابزار داد و ستد. اما چه چیزی باعث حفظ قیمت استیبل کوین ها از نوسان قیمت و دیگر مسائل بازار رمزارز ها می شود؟

ساخت ارتباط استیبل کوین ها

استیبل کوین های وثیقه ای

ارتباط در واقع حفظ نسبت ارزش ۱:۱ یک ارز نسبت به ارز دیگر است. شرکت ها از چندین راه برای حفظ ارتباط خود با ارزهای فیات استفاده میکنند. اولین راه، ساخت این اطمینان است که استیبل کوین به همان میزان که وثیقه قرار داده است، ارزش دارد. برای مثال اگر بازار قانع نشود که هر تتر یک دلار می ارزد، مردم تمام تتر های خود را می فروشند و قیمت تتر سقوط می کند.

برای حفظ این اعتماد، کمپانی سازنده از استیبل کوین خود توسط نوعی دارایی حمایت میکند. این وثیقه تضمین می کند که شرکت اصطلاحا پای حرف خود ایستاده و استیبل کوین ها واقعا همان مقدار که مشخص شده ارزش دارند. برای مثال، هر یک USDT توسط یک دلار که تتر به عنوان وثیقه قرار داده، پشتیبانی می شود. یک مثال دیگر DGX است که گفته می شود پشتوانه ی طلا دارد. یک نوع دیگر وثیقه این است که استیبل کوین توسط یک یا چند ارز دیجیتال پشتوانه شود. بررسی این نوع وثیقه بسیار آسان است چون ارزش تمام رمزارز ها در بلاکچین قابل مشاهده است.

استیبل کوین های الگوریتمی

راه دوم برای نگه داشتن ارتباط، دستکاری در عرضه کوین در بازار است که به عنوان یک ارتباط الگوریتمی نیز شناخته می شود. ارتباط الگوریتمی بدان معنا است که شرکت مجموعه ای از قوانین را می نویسد (که به عنوان قرارداد هوشمند یا Smart Contract هم شناخته می شود) که بسته به قیمت کوین، مقدار استیبل کوین در چرخه را افزایش یا کاهش می دهد.

تصور کنید که ما یک استیبل کوین داریم که از طریق یک ارتباط الگوریتمی به دلار آمریکا گره خورده است. به فرض اینکه بسیاری از مردم شروع به خرید این کوین کنند، قیمت آن بالا می رود و ارتباط شکسته می شود. برای جلوگیری از وقوع این موضوع، کوین های جدیدی ساخته و وارد بازار می شود. این افزایش عرضه باعث کاهش فشار قیمتی ناشی از تقاضا می شود و ارزش کوین را حفظ می کند.

از طرف دیگر، اگر بسیاری از مردم شروع به فروش کوین کنند، مقداری کوین ها از چرخه خارج می شود تا قیمت حفظ شود. برای روشن شدن موضوع، این نوع استیبل کوین ها هیچ گونه دارایی را به عنوان وثیقه نگه داری نمی کنند. قرارداد هوشمندی که کوین را مدیریت می کند به عنوان یک بانک مرکزی عمل می کند که سعی می کند با تغییر در عرضه، قیمت را ثابت نگه دارد.

 

بهترین شیوه ی حفظ ارتباط برای استیبل کوین کدام است؟

جوانب مثبت و منفی برای هر روش حفظ ارتباط وجود دارد.

استیبل کوین های وثیقه شده توسط ارز فیات بالاترین میزان اطمینان را به دارندگان خود منتقل می کنند. زیرا در واقع ارزش کوین به اندازه ارزش دارایی است که از آن پشتوانه می شود. با این وجود، این نوع استیبل کوین ها مشکلات عمده ای را دارند.

اولا، از دیدگاه شرکت صاحب کوین، دارایی بلوکه شده است و برای هیچ چیز دیگری قابل استفاده نیست. همچنین، همیشه خطر اختلاس یا بستن حساب بانکی شرکت وجود دارد، که می تواند اعتماد به آن استیبل کوین را از بین ببرد. مسئله دیگر در مورد استیبل کوین های وثیقه شده توسط ارز فیات این است که در واقع اثبات این که شرکت به اندازه کافی دارایی برای پشتوانه از مقدار سکه های موجود در چرخه بازار دارد، دشوار است.

برای مثال، Tether با انتقاد شدید روبرو شده است و شاکیانی درخواست بررسی دوباره این شرکت را دارند. زیرا ادعا می کنند این شرکت وثیقه کافی برای حمایت از USDT در گردش ندارد.

از طرف دیگر، وثیقه ی کوین هایی که توسط کریپتوکارنسی ها پشتیبانی می شوند به سادگی  در بلاکچین قابل مشاهده است، اما خود وثیقه بسیار بی ثبات و فرار است. به همین دلیل نیاز به وثیقه ی اضافی است. در بسیاری از موارد، این شرکت ۱۵۰٪ یا حتی بیشتر از وثیقه مورد نیاز را در اختیار خواهد داشت، تا بتواند در برابر افت احتمالی قیمت ارزدیجیتال در امان باشد. ارتباط الگوریتمی از این موضوع سود می برد که شرکت نیازی به نگه داشتن دارایی به عنوان وثیقه ندارد. با این حال، بسیاری اعتقاد دارند که این نظریه نه اندازه کافی کاربردی نیست، زیرا دستکاری در عرضه هم تصمینی برای حفظ ارتباط قیمت نیست.

مدل های تجاری استیبل کوین ها

با وجود همه سختی های موجود در حفظ ارتباط استیبل کوین، انگیزه ایجاد استیبل کوین ها در وهله اول چیست؟

هر شرکت انگیزه های متفاوتی دارد. برخی از شرکت ها مبلغی را به عنوان  دستمزد از تریدر هایی که از کوین هایشان استفاده میکنند، می گیرند. شرکت های دیگر از استیبل کوین به عنوان یک شیوه بازاریابی برای آگاهی از شرکت و سایر خدمات ارائه شده توسط آن کمپانی استفاده می کنند.

Houbi، Gemini، CoinBase و Circle صرافی هایی هستند که به منظور جذب کاربران بیشتر برای پلتفرم خود و آسان تر کردن انتقال وجوه در داخل و بین صرافی ها، استیبل کوین های خاص خود را ایجاد کرده اند.

استیبل کوین های محبوب

(USDT (USD Thteher – یک استیبل کوین پشتوانه شده توسط دلار. این کوین توسط شرکت تتر در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و از آن زمان تا به حال نسبتا ثبات خود را حفظ کرده است.

 

TUSD – این رمزارز هم پشتوانه شده توسط دلار است و سعی کرده انتقادات نسبت به تتر را حل کند. وثیقه های این شرکت در حساب های چندین شرکت قابل اطمینان نگهداری می شود. جزئیات این حساب ها هر روز منتشر می شود و همچنین به صورت ماهانه تحت بررسی های دقیق قرار میگیرد.

 

(GUSD (Gemini USD – یک استیبل کوین پشتوانه شده توسط ارز فیات که توسط صرافی معروف Gemini عرضه شده است. طبق گفته های Gemini، GUSD اولین استیبل کوین رگوله (نظارت شده) است.

 

(USDC (USD COIN – یک استیبل کوین پشتوانه شده توسط دلار از شرکت های CoinBase و Circle

 

DAI – یک استیبل کوین که توسط شرکت MakerDAO ساخته شده و پشتوانه آن ارزهای دیجیتال هستندو غیرمتمرکز می باشد.

 

چه انتقاداتی به استیبل کوین ها وارد شده است؟

انتقادهای زیادی درباره استیبل کوین ها وجود دارد. متداول ترین آن ها مربوط به ناتوانی در حفظ ارتباط با ارز فیات در طولانی مدت است. این موضوع ممکن است به دلایل دیگری باشد که قبلاً به آن اشاره کردم. از این گذشته، نگاهی گذرا به تاریخ می گوید که تمام ارزهای دارای ارتباط با ارزی دیگر به دلیل دشواری حفظ ارتباط محکوم به شکست هستند، به ویژه هنگامی که این ارتباط مورد حمله قرار گیرد.

برخی از ارز های مشهور که ارتباطشان شکسته شده است: ارتباط فرانک سوئیس با یورو در سال ۲۰۱۵، یوان چینی با دلار آمریکا در سال ۲۰۰۵،Bhat تایلند با دلار آمریکا در سال ۱۹۹۷ و مشهورترین همه آنها افزایش ارزش دلار آمریکا به طلا در سال ۱۹۷۱.

اما سؤال بزرگتر در اینجا مسئله متمرکز بودن است.

با توجه به اینکه شرکتی در پشت استیبل کوین ها وجود دارد که ارتباط  را حفظ کند، خواه الگوریتمی باشد یا وثیقه ای، بسیاری از افراد استیبل کوین ها را ارز متمرکز در نظر میگیرند و از آنجا که یکی از ویژگی های اصلی رمزارز ها غیر متمرکز بودن آن هاست این افراد استیبل کوین ها را به عنوان رمزارز در نظر نمیگیرند .

مسئله دیگر این است که به نظر می رسد استیبل کوین ها راه حلی برای یک مشکل موقت هستند. پس از دستیابی ارزهای دیجیتال به عمق بازار، نوسانات آنها به طرز چشمگیری کاهش می یابد و در این موقعیت هیچ استفاده ای برای استیبل کوین ها وجود نخواهد داشت. استیبل کوین ها در تلاشند تا بهترین ویژگی های هر دو نوع ارز را داشته باشند:

  • ثبات و نوسانات پایین یک ارز فیات با یک بازار بزرگ
  • انعطاف پذیری رمزارزها

مشکل این است که آنها بدترین ویژگی های هر دو نوع ارز را هم دارند:

  • ارزی متمرکز با چیزی شبیه به بانک مرکزی که آن را کنترل میکند.
  • مشکل حفظ اطمینان مردم نسبت به کوین در بازه طولانی مدت.

سرانجام سؤال هایی درباره ی مقررات آن ها وجود دارد. برای مثال آیا رگولاتوری ها (ناظر های قانونی) اجازه خواهند داد که شرکت ها یک دارایی ایجاد کنند که بدون هیچ نظارتی همانند سفته عمل کند؟ یک نمونه برای چنین موضوعی Basis است، استیبل کوینی که پشتوانه الگوریتمی داشت و بیش از ۱۳۰ میلیون دلار برای پروژه خود جمع آوری کرد ولی به دلیل مشکلات حقوقی از دسترس خارج شد.

خلاصه

به نظر می رسد استیبل کوین ها نوعی ابزار موقت برای معامله هستند و به تریدرها اجازه می دهند در برابر نوسانات در امان بمانند، بدون اینکه نیازی به تبدیل دارایی آن ها به ارزهای فیات باشد. در دراز مدت، به سختی می توان مطمئن بود که این کوین ها چگونه می توانند در اکوسیستم رمزارزها، به ویژه با توجه به انتقادات وارد بر آن ها، جایگاه خود را حفظ کنند. امیدوارم متوجه شده باشید که استیبل کوین ها چه هستند و چگونه کار می کنند. در واقع نوعی رمزارز هستند که به ارزش یک دارایی با نوسان قیمت کم (معمولاً دلار آمریکا) وابسته است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *