کیف پول متامسک چیست؟ راهنمای استفاده

کیف پول متامسک چیست؟ راهنمای استفاده

متامسک یا Matamask یک کیف پول دیجیتال برای اندروید، iOS، کروم و فایرفاکس است که از ارز دیجیتال اتریوم و توکن‌های ساخته شده روی بلاکچین آن پشتیبانی می‌کند. همانطور که در مقاله‌ای که پیشتر منتشر کردیم و درباره تفاوت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک صحبت نمودیم، گفتیم که نسخه جدیدتر اتریوم قابلیت پشتیبانی از کیف پول متامسک را داشته اما نسخه کلاسیک آن از این پلتفرم پشتیبانی نمی‌کند.

کیف پول متامسک چیست؟

متامسک یک کیف پول دیجیتال می‌باشد که علاوه بر نسخه‌های اندروید و iOS آن، نسخه‌هایی برای پشتیبانی در مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس نیز دارد و امکان راه‌اندازی آن در ویندوز و Mac را نیز فراهم می‌کند. این والت همچون پلی است که بین مرورگرهای معمولی و شبکه‌ بلاکچین اتریوم قرار می‌گیرد. البته باید در نظر داشت که منظورمان از پل در اینجا به معنای اوراکل در بلاکچین نیست.

همانطور که می‌دانیم، بلاکچین اتریوم شبکه‌ای است که هدف اصلی آن، راه‌اندازی و اجرای قراردادهای هوشمندی است که منجر به ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بستر بلاکچین می‌گردد. همچنین که این شبکه دارای ارز بومی Ether است که با نماد اختصاری ETH نشان داده می‌شود. از کیف پول متامسک برای ذخیره کردن کلیدهای ارزهای دیجیتال ETH استفاده می‌گردد.

همانطور که شبکه بلاکچین اتریوم، دارای ارز بومی با نام اتر می‌باشد، این شبکه قادر است که ارزهایی را بر روی پلتفرم خود ایجاد نماید که توکن Token نامیده می‌شوند. توکن‌هایی که در شبکه بلاکچین اتریوم ساخته شده و توسعه می‌یابند، تحت استاندارد ERC20 هستند که بعدتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

بنابراین، اگر بخواهیم به صورت کلی درباره کیف پول متامسک توضیح دهیم، باید به این توضیح بسنده کنیم که این کیف انحصاراً برای ذخیره کردن توکن‌های ERC20 و رمزارز ETH در مرورگرهای مختلف ساخته شده است. همچنین که این ابزار به کاربران این امکان را می‌دهد که بلاکچین اتریوم را از طریق یک مرورگر استاندارد جستجو نمایند. اما ببینیم که این کیف پول دارای چه ویژگی‌هایی است؟

ویژگی‌های کیف پول متامسک چیست؟

متن باز

درباره متن باز بودن یک پلتفرم تقریباً همه ما می‌دانیم! وقتی می‌گوئیم متن باز، منظور این است که تمام کدهای آن برای کاربران و توسعه دهندگان قابل مشاهده بوده و دسترسی به آن رایگان می‌باشد. از این رو می‌توان مطمئن بود که علاوه بر امنیت کافی و کامل در این ابزار، هیچ گونه سوء استفاده‌ای در پس زمینه آن نمی‌گردد. همچنین که با استفاده از این ویژگی، توسعه‌دهندگان می‌توانند اصلاحات و آپدیت‌هایی را روی نرم‌افزار ارائه دهند.

تنظیمات HD

منظور از تنظیمات HD یا تنظیمات سلسله مراتبی، این است که کاربران می‌توانند از حساب‌های خود پشتیبان تهیه کنند. کیف پول متامسک به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا با استفاده از لیستی از کلمات که Seed نامیده می‌شود، امکان بازیابی اطلاعات را به آنان که اطلاعات اکانت کاربری خود را گم کرده‌اند می‌دهد.

حمایت کاربران

یکی از اهدافی که کیف پول متامسک دنبال می‌کند، جذب کاربران بسیار برای شبکه اتریوم و افزایش مشتریان آن است. از این رو، این پلتفرم با دنبال کردن این هدف، قصد دارد که حمایتی چند جانبه را از کاربران خود به عمل آورد. در این مورد می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت متامسک و تماشای ویدیویی در صفحه اصلی آن، به جزئیات آن پی ببرید.

رابط کاربری ساده و حرفه‌ای

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و متمایزکننده کیف پول متامسک برخورداری از رابط کاربری ساده و بسیار حرفه‌ای است. این کیف پول پس از نصب شدن می‌تواند به راحتی و بدون پیچیدگی‌هایی که در بسیاری از کیف پول‌های الکترونیکی وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد. تمام ویژگی‌های کیف پول متامسک به صورت شفاف و واضح ارائه می‌شوند و ارسال و دریافت ارزها و توکن‌ها در آن بسیار ساده است.

ذخیره کردن داخلی کلیدها

نکته نگران کننده‌ای که در مواجه با بسیاری از کیف پول‌ها و صرافی‌ها وجود دارد، این است که این پلتفرم‌ها، کلیدها را روی سرور اصلی خود ذخیره می‌کنند. اما این مساله درباره کیف پول متامسک به صورت دیگری برقرار است. کیف پول متامسک، کلیدها را روی مرورگر ذخیره می‌کند و هیچ سروری از راه دور، مسئول ذخیره‌سازی کلیدهای کاربران نیست. از این حیث می‌توان اطمینان داشت که کاربران، کنترل بیشتر و بهتری بر فرآیند تامین امنیت حساب خود خواهند داشت.

امنیت در کیف پول متامسک

وقتی یک کاربر قصد نصب کردن و استفاده از یک کیف پول الکترونیکی را دارد، پیش از هر چیز لازم است که یک سوال مهم از خود بپرسد. این سوال، مقدماتی‌ترین مساله را در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال مطرح می‌کند. اینکه آیا استفاده از این کیف پول امن بوده و می‌تواند دارایی شما را محفوظ نگه دارد؟

با استناد به مواردی که پیش از این درباره کیف پول متامسک توضیح دادیم، باید اضافه کنیم که این کیف پول تا به حال مورد هک قرار نگرفته است. همچنین که برخورداری از تنظیمات پشتیبان HD نیز باعث شده است که مجموعه‌ای از توسعه دهندگان، دائماً در حال بروزرسانی آن هستند. بنابراین می‌توان اطمینان داشت که جای ارزهای اتریوم و توکن‌هایی که بر بستر بلاکچین آن توسعه یافته‌اند، در این کیف پول امن خواهد بود.

با این وجود، لازم است بدانیم که کیف پول متامسک به عنوان یک کیف پول نرم‌افزاری آنلاین، در مقایسه با کیف پول‌های سخت افزاری، با امنیت کمتری روبروست. چرا که به هر حال این کیف پول، یک کیف پول آنلاین است و به گفته یکی از دوستان‌مان؛ «No System Is Safe»

یکی از رایج‌ترین تهدیداتی که در خصوص کیف پول‌های گرم وجود دارد، حملات فیشینگ است. با استفاده از حملات فیشینگ، هکرها می‌توانند اطلاعات شخصی کاربران از جمله نام کاربری و روز عبور آن‌ها را استخراج کرده و با استفاده از آن‌ها اقدام به تخلیه حساب‌های آنان نمایند. بنابراین یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در حفظ اطلاعاتی که در لپ‌تاپ یا موبایل خود ذخیره می‌کنید، بسیار محتاط باشید.

یک نکته نگران کننده در مورد کیف پول متامسک

هرچند که کیف پول متامسک تا کنون مورد هک واقع نشده است، اما این بدان معنا نیست که هیچ یک از کاربرانی که از این کیف پول استفاده می‌کنند، متضرر هیچ زیانی نشده‌اند. چرا که در خصوص این کیف پول، نکته‌ای نگران کننده وجود دارد. از آنجا که این کیف پول، از مرورگر شما استفاده می‌کند و به عنوان یک افزونه یا Extension در آن عمل می‌کند، ممکن است دائماً در معرض تهدیداتی باشد.

کیف پول متامسک خود به تنهایی به اطلاعات شما دسترسی ندارد. اما اطلاعات شما همواره روی مرورگری که از آن استفاده می‌کنید قابل دسترسی می‌باشد. بنابراین، در صورتی که شخصی بتواند مرورگر شما را مورد هک قرار دهد، می‌تواند به اطلاعات کیف پول شما نیز دسترسی پیدا کند. همچنین که بهرحال، اطلاعات شما به گونه‌ای در دسترسی توسعه دهندگان مرورگرها نیز قرار خواهد گرفت و این وضعیت می‌تواند دامنه‌های نگرانی کاربران را گسترده‌تر نماید. این مساله باعث شده است که بسیاری از کاربران از استفاده کردن از این کیف پول امتناع ورزند.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

برای نصب کردن و راه‌اندازی کیف پول متامسک باید از دو مرورگری که در ابتدای مقاله گفتیم، یعنی موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند تحت ویندوز، اندروید یا iOS باشند. با مراجعه به سایت رسمی متامسک که در بالاتر آدرس آن را نوشتیم، می‌توانید نسخه مورد نظرتان را با در نظر گرفتن مرورگر و سیستم عاملی که از آن استفاده می‌کنید دریافت نمائید.

با ورود به صفحه وب سایت کیف پول متامسک، اگر به عنوان مثال گوگل کروم را برای دانلود آن انتخاب کرده باشید، به صفحه Chrome Web Store منتقل خواهید شد که از آنجا می‌توانید با کلیک روی گزینه Add to Chrome، افزونه آن را روی مرورگرتان نصب کنید.

پس از تمام شدن فرآیند نصب کیف پول، آیکون کیف پول MetaMask در نوار ابزار بالای مرورگر به نمایش در خواهد آمد. با کلیک روی آن و انتخاب گزینه Get Started می‌توانید روند استفاده از این کیف پول را آغاز کنید.

در مرحله پس از آن، دو گزینه برای ادامه دادن وجود دارد. در صورتی که پیش از این از کیف پول MetaMask استفاده کرده باشید، باید روی گزینه Import Wallet کلیک کنید. اما در غیر این صورت برای ساختن یک کیف پول جدید برای گزینه Create a Wallet را انتخاب کنید.

پذیرفتن شرایط و ضوابط استفاده از کیف پول

در مرحله بعدی، روی گزینه‌ای که تحت عنوان I Agree مشخص شده است کلیک کنید.

پس از اینکه شرایط استفاده از کیف پول را تائید کرده و موافقت خود را با آن اعلام نمودید، یک رمز عبور با حداقل ۸ کارکتر را برای کیف پولتان انتخاب کنید.

پس از اینکه پسورد خود را انتخاب نمودید، روی بخش طوسی رنگ کلیک کرده تا عبارت بازیابی برایتان به نمایش درآید. پس از نمایش کلمات، عبارت آبی رنگ سمت راست پائین صفحه را کلیک کرده تا کلمات آن دانلود شوند. پس از دانلود، آن را در محلی امن در هارد درایو خود ذخیره کنید. سپس روی دکمه Next کلید نمائید.

در مرحله بعدی، باید عبارت بازیابی را به ترتیب درست از مجموعه کلمات پائین صفحه انتخاب کنید. در نهایت، روی گزینه Confirm کلیک کنید.

مرحله آخر، پیامی مبنی بر موفیت آمیز بودن روند ساخت کیف پول متامسک به شما نشان داده خواهد شد. با کلیک کردن روی گزینه All Done با صفحه اصلی کیف پول خود منتقل خواهید شد.

کوین‌هایی که توسط کیف پول پشتیبانی می‌شوند!

همانطور که پیش از این توضیح دادیم، در کیف پول متامسک، امکان پشتیبانی از توکن‌هایی که در بستر اتریوم و با استاندارد ERC20 نوشته شده‌اند وجود دارد. در صفحه اصلی این والت می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Add Tokens وارد صفحه جستجوی توکن مورد نظر خود شوید.

ارسال و دریافت ارز دیجیتال در کیف پول

روند خرید و فروش، ارسال و دریافت ارزهای اتر و توکن‌های ERC20 در کیف پول متامسک بسیار ساده و آسان است. برای خرید یا دریافت ارز مجازی باید روی گزینه Buy کلیک کنید.

در صفحه‌ای که باز می‌شود، سه راه برای خریدن و دریافت ارز دیجیتال اتریوم وجود دارد. به عنوان مثال، از قسمت Directly Deposit Ether روی گزینه View Account کلیک کنید و آدرس نشان داده شده را برای فرد فرستنده ارسال کنید. گزینه Buy Eth With Wyre برای خرید مستقیم با استفاده از کارت‌های اعتباری است. گزینه Buy on CoinSwitch نیز امکان تبدیل کردن ارزها را به یکدیگر فراهم می‌کند.

حال، برای ارسال اتریوم نیز کافیست روی گزینه Send در صفحه اصلی کیف پول کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، آدرس گیرنده را وارد کنید و روی گزینه Next کلیک نمائید.

گردشی در اتریوم!

یکی از جالب‌ترین و بهترین قابلیت‌هایی که متامسک دارد، امکان کشف اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بلاکچین اتریوم می‌باشد. برای تازه‌واردان در صنعت ارزهای دیجیتال، کیف پول متامسک به عنوان یک معرفی کامل بلاکچین به شمار می‌آید. با استفاده از این کیف پول می‌توانید گردشی در اتریوم داشته باشید و ببینید که چه برنامه‌هایی در حال توسعه و معرفی به صنعت بلاکچین هستند. چند مورد از محبوب‌ترین برنامه‌هایی که در سال‌های اخیر با توجه بسیار زیاد از سمت کاربران روبرو شده‌اند به ترتیب زیر هستند.

CryptoKitties

کریپتوکیتیز یک برنامه غیر متمرکز است که با به کار گرفتن آن می‌توانید گربه‌های کارتونی را طراحی کرده و آن‌ها را بفروشید. این برنامه یکی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم است. ایجاد یک کریپتوکیتی با استفاده از متامسک به راحتی امکان پذیر است و اگر بتوانید گربه‌ای طراحی کنید که توان دلربایی از دیگر کاربران را داشته باشد، به احتمال زیاد سود خوبی را کسب خواهید کرد.

Digital Art

این پلتفرم نیز توانسته است محبوبیت بسیاری را از آن خود کند. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید در مزایده‌هایی که برای فروش آثار هنری در جهان برگزار می‌شوند شرکت کنید و یا آثار خود را در آن به فروش برسانید. کیف پول متامسک به شما این اجازه را می‌دهد تا بدون اتلاف وقت، در میز مزایده حاضر باشید.

Game Club

کلوب‌های بازی بلاکچین زمانی ایجاد شدند که بازیکنان برای ورود به مسابقات بازی‌های ویدئویی لازم است از اتر یا توکن‌های آن استفاده کنند. یکی از سایت‌هایی که در این زمینه بسیار معروف شده است، سایت Etherplay می‌باشد که برای عضویت و ورود به آن، از کیف پول متامسک استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *