پنچ مورد اشتباه در ارتقای اتریوم

هیجانی که در مورد ارتقای آینده اتریوم به نام ادغام (The Merge) به وجود آمده و شامل ادغام دو بلاک چین شبکه اصلی اتریوم و Beacon Chain می‌شود، ناخواسته باعث ایجاد شایعاتی در این مورد در سراسر جامعه شده است.

ادغام که مهم‌ترین ارتقا در تاریخ اتریوم نامیده شده، در واقع پایان فعالیت الگتوریتم اثبات کار (PoW) در بلاک چین اتریوم است. با این حال، پنج تصور اشتباه در بین مردم وجود دارد برجسته شده‌اند.

تصور اشتباه ۱: گس فی (کارمزد تراکنش) اتریوم پس از ادغام کاهش می‌یابد

کاهش گس فی (کارمزد تراکنش‌ها) در ارتقای قریب‌الوقوع اتریوم یکی از بزرگترین تصورات غلطی محسوب می‌شود که در بین سرمایه‌گذاران رایج شده است. در حالی که کاهش گس فی در صدر فهرست خواسته‌های هر سرمایه‌گذاری قرار دارد، اما ادغام درواقغ یک تغییر مکانیسم اجماع است که بلاک چین اتریوم را از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تبدیل می‌کند.

کاهش گس فی در اتریوم مستلزم کار بر روی افزایش ظرفیت و توان شبکه است. جامعه توسعه دهندگان در حال حاضر روی نقشه راه یک رول‌آپ مرکزی (rollup-centric) کار می‌کنند تا تراکنش‌ها را ارزان‌تر کند.

تصور اشتباه ۲: تراکنش‌های اتریوم پس از ادغام سریع‌تر خواهند بود

بهتر است بپذیریم که تراکنش‌های اتریوم پس از ادغام به‌طور محسوسی سریع‌تر نخواهند بود. با این حال، Beacon Chain به اعتبارسنج‌ها اجازه می‌دهد هر ۱۲ ثانیه یک بلوک را منتشر کنند که در شبکه اصلی این زمان تقریباً ۱۳/۳ ثانیه است.

توسعه‌دهندگان اتریوم بر این باورند که انتقال به PoS باعث افزایش ۱۰ درصدی در تولید بلاک می‌شود، ولی این بهبود جزئی مورد توجه کاربران قرار نخواهد گرفت.

تصور اشتباه ۳: ادغام برای مدتی منجر به خرابی در بلاک چین اتریوم می‌شود

برخلاف سایر تصورات غلطی که نتایج مثبتی را برای اتریوم پس از ادغام متصور می‌شوند، یک شایعه نیز بر سر زبان‌ها افتاده که این ارتقای برنامه‌ریزی‌شده برای مدت کوتاهی باعث خرابی در بلاک چین اتریوم می‌شود.

از نظر توسعه‌دهندگان هیچ خرابی وجود نخواهد داشت زیرا بلوک‌ها از همان زمان ساخت از PoW به PoS منتقل می‌شوند.

تصور اشتباه ۴: سرمایه گذاران می‌توانند اتر استیک شده را پس از ادغام برداشت کنند

اتر استیک شده (stETH)، رمزارزی با پشتیبانی ۱:۱ توسط اتریوم، در حال حاضر در Beacon Chain قفل شده است. در حالی که کاربران تمایل دارند دارایی‌های stETH خود را پس بگیرند، جامعه توسعه‌دهندگان تأیید کرده‌ است که ادغام این تغییر را تسهیل نمی‌کند.

برداشت stETH در طول ارتقاء بزرگ بعدی پس از ادغام، که به عنوان ارتقاء شانگهای شناخته می‌شود، در دسترس خواهد بود. در نتیجه، تمام دارایی‌های استیک شده برای حداقل ۶ تا ۱۲ ماه پس از ادغام، قفل باقی می‌مانند.

تصور اشتباه ۵: اعتبارسنج‌ها تا زمان ارتقاء شانگهای نمی‌توانند پاداش های اتریومی خود را برداشت کنند

در حالی که stETH برای سرمایه‌گذاران تا زمانی که برداشت‌ها پس از ارتقا شانگهای از سر گرفته شود، مسدود باقی می‌ماند، اما اعتبارسنج‌ها دسترسی فوری به پاداش‌های کارمزد و MEV کسب‌شده از شبکه اصلی اتریوم را خواهند داشت.

میهایلو بجلیک (Mihailo Bjelic)، یکی از بنیانگذاران پالی‌گان، با به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود در مورد پتانسیل استفاده نشده از اتریوم، به Cointelegraph گفت که zkEVM Rollups، راه حل‌های جدید مقیاس‌پذیری برای اتریوم، به این پروتکل قرارداد هوشمند اجازه می‌دهند از نظر توان عملیاتی در پردازش تراکنش‌ها از Visa پیشی بگیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *