پلمپ شدن یک صرافی ارز دیجیتال درتهران به جرم کلاهبرداری

خبرگزاری صدا و سیما گزارشی از فعالیت‌های غیر قانونی یک شرکت مبنی بر ارائه صرافی جعلی خرید و فروش رمز ارز منتشر نموده است که با همکاری پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ عوامل اجرایی آن شناسایی و دستگیر شده‌اند.

به گزارش میهن بلاکچین این شرکت با عنوان شرکت تجارت الکترونیک آگاه با مسئولیت محدود به شماره ثبت ۴۸۷۹۲۶ و شناسه ملی ۱۴۰۰۵۶۴۸۲۲۸ به ثبت رسیده و در خیابان میرداماد و در نزدیکی بانک مرکزی واقع شده است.

بر اساس اطلاعات مندرج در وبسایت این شرکت زمینه‌های فعالیت آن در حوزه تولید نرم‌افزارهای جامع مدیریتی اطلاعات محصول، سامانه حمل و نقل هوشمند، فروشگاه اینترنتی، سیستم رزرواسیون هوایی کشوری و سامانه خرید و فروش رمز ارز بوده است. سامانه معاملات رمز ارز به آدرس darixo.com سامانه مذکور است. در حال حاضر در صفحه اصلی این سایت هیچ بازار رمز ارز فعالی وجود ندارد.

داریکسو darixo کلاهبرداری

در گزارش منتشر شده از خبرگزاری صدا و سیما آمده است این سایت مجوزهای لازم را نداشته است. سرهنگ علی ولیپور گودرزی رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اظهار کرد در پی فعالیت تعدادی از صرافی‌های غیرمجاز در بحث رمز ارزها، پرونده‌ای در این باره تشکیل و موضوع مورد بررسی پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت. وی افزود:

در بررسی این پرونده مشخص شد که مالک یکی از صرافی‌های غیر مجاز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان را از شهروندان گرفته و در ازای آن هیچ رمز ارزی در اختیارشان نگذاشته و پس از انجام این اقدام قصد خروج از کشور را داشته است.

سرهنگ ولیپور گودرزی در ادامه اضافه کرد بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان سکه، طلا و دلار از مخفیگاه متهمان کشف شد که همگی این اموال به شهروندان مسترد خواهد شد.

با این حال در ویدیو منتشر شده این گزارش از محتوای پلتفرم معاملاتی دیگری استفاده شده است که ارتباطی با فعالیت‌های این شرکت ندارد. در گزارش خبرگزاری صدا و سیما آمده است هیچ صرافی رمز ارز ایرانی مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی دریافت نکرده است و فعالیت صرافی ها بدون مجوز است. این در حالی است که مسئولیت نظارت و سازماندهی این وبسایت‌ها طی چند ماه گذشته به بانک مرکزی محول شده و تا قبل از آن صدور مجوزهای مرتبط با فعالیت این صرافی‌ها بر عهده نهادهای دیگری بوده است. بانک مرکزی هنوز اقدامات لازم برای قانونگذاری این حوزه را مطرح نکرده است.

صرافی ها معتبری در این حوزه وجود دارند که طی چندین سال و یا یکسال اخیر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند. برخی از این صرافی‌ها شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که چندین سال است در این حوزه مشغول به کار هستند و زیر نظر دانشگاه‌های معتبری همچون دانشگاه صنعتی شریف رشد یافته و فعالیت‌های آنها با مجوزهای وقت شکل گرفته است. برخی دیگر از این صرافی ها نیز نماد اعتماد الکترونیک دریافت کرده‌اند و درگاه پرداخت ایرانی و شاپرک با آنها همکاری می‌کند. این موارد نشان می‌دهد این صرافی ها در چارچوب درست در حال فعالیت هستند و مسئله اصلی عدم قانونگذاری در این حوزه است.

درخواست فیلتر ۱۴ صرافی رمز ارز به کمیته مصادیق محتوای مجرمانه ارسال شد

جمع بندی

این قبیل اتفاقات و کلاهبرداری‌ها چه در ایران و چه سایر کشورها رخ می‌دهد و مسئله تازه‌ای نیست. موردی که باید به آن تاکید کرد این است که از صرافی رمزارز به عنوان کیف پول استفاده نکنید و از صرافی فقط برای تبادل پول و معامله استفاده کنید. برای نگهداری دارایی خود حتما از کیف پول رمز ارز مطمئنی استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *