قوانین و مقررات حقوقی در مواجه با ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال، بلاکچین و قراردادهای هوشمند، همچنان در مراحل ابتدایی رشد خود هستند و هنوز به سن بلوغ خود نرسیده‌اند. به همین دلیل هنوز قوانین و چارچوب‌های دولتی و حقوقی مشخصی در اکثر کشورها وضع نشده‌اند. البته این موضوع دال بر این ادعا نیست که استفاده از ارزهای دیجیتال یا راه‌اندازی DApp ها در کشورها به عنوان جرم شناخته شود. در کشور ما هم چندین بخشنامه در مورد ارزهای دیجیتال منتشر شده است و اتفاقاً چندین شرکت فعال در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

درک این موضوع که ماهیت یک سیستم در عین داشتن حق و حقوق مشخص و قوانین تعیین شده، ممکن است مورد سوء استفاده قرار بگیرد، چیزی فراتر از انتظار نیست. به همین دلیل همواره این احتمال وجود دارد که افرادی به قصد کلاهبرداری و تلکه کردن افراد ناآگاه اقدام به استفاده از سیستم‌های ارزهای دیجیتال و شبکه بلاکچین نمایند. چرا که راه‌اندازی یک توکن و طراحی یک کوین، چیزی نیست که از عهده برنامه‌نویس‌های عادی برنیاید. بلکه می‌توان در عرض چند دقیقه، یک توکن را طراحی و راه‌اندازی نمود.

شاید این داستان را شنیده باشید که در فضای دارک وب و دیپ‌وب، افراد بسیاری با استفاده از بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده دیگر، اقدامات وجیع و شنیع بسیاری انجام داده‌اند. به عنوان مثال، SilkRoad که یک فروشگاه اینترنتی برای مبادله مواد مخدر، اسلحه و تجهیزات تروریستی بود، با استفاده از بیت‌کوین تمامی معاملات خود را صورت می‌داد. این اقدام از دید ماموران امنیتی دور نماند و در نهایت منجر به دستگیری عوامل آن و بسته شدن سایت سیلک‌رود گردید.

با توجه به تمام این موارد، در صورت رخ دادن کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده از سیستم ارزهای دیجیتال و بلاکچین، قوانین حقوقی و شهروندی این الزام را پدید می‌آورند که پیگیری‌های لازم در این خصوص را به ورطه عمل برسانند. اما همانطور که گفتیم، هنوز قوانین و چارچوب مشخصی برای استفاده از ارزهای دیجیتال مطرح نشده است و این موضوع در بسیاری از کشور‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. باید منتظر باشیم تا ببینیم در آینده‌ نزدیک، مراحل بلوغ و رشد ارزهای دیجیتال، دنیای ما را به چه شکل درخواهند آورد.

معاملات ارزهای دیجیتال و بازاری که از تب و تاب نمی‌افتد

تا کنون با مفاهیم پایه ارزهای دیجیتال و عناوینی که در این زمینه وجود دارد، تا حد زیادی آشنا شده‌ایم. مبحثی که در ادامه می‌خواهیم به آن بپردازیم این است که سرمایه‌گذاری و معاملات ارزهای دیجیتال به چه صورت می‌باشد و قرار است با ورود به این بازار، چه دستاوردهایی داشته باشیم؟ اگر قصد دارید به عنوان یک سرمایه‌گذار، تاجر یا معامله‌گر وارد دنیای ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی‌ها شوید، لازم است که با توصیه‌هایی در این زمینه، چشم و گوش‌تان را حسابی باز کنید. در این قسمت، یک نقشه راه کلی و نه جامع در این زمینه طراحی شده است که صرفاً توصیه‌های کلی در این باره را به سمع و نظرتان خواهد رسانید. از همین ابتدا می‌گوییم برای فعالیت حرفه‌ای در این زمینه لازم است که علم و آگاهی بسیار بیشتری در این زمینه کسب کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *