صرافی غیرمتمرکز چیست؟

خرید و فروش ارز دیجیتال با استفاده از Decentralized exchange یا DEX چگونه است؟ تفاوت‌های میان صرافی‌های متمرکز و دکس‌ها چیست؟ نحوه کار با صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال چگونه است؟ صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال بستری است که می‌توانیم رمز ارز های مختلف را بدون نیاز به یک نهاد متمرکز معامله کنیم. تحریم افراد به دلیل ملیت آنها در این صرافی‌ها معنی ندارد و آزادانه می‌توان در آنها فعالیت کرد. اهمیت این نکته برای ما ایرانیان بسیار بیشتر است. اما صرافی غیرمتمرکز چیست؟ در این مقاله با این نوع اکسچنج‌ها، نقاط قوت و ضعف دکس‌ها و نحوه کارکرد این صرافی‌ها آشنا می‌شویم و سپس، به معرفی چند تا از بهترین DEXها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

ما ایرانی ها به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم با هویت واقعی خود در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال فعالیت کنیم. لذا برای ترید ارز دیجیتال و انجام معاملات در آنها باید از VPN استفاده کنیم. این مشکلی بزرگ برای ما بوده و همواره ریسک از دست رفتن دارایی‌هایمان وجود دارد. اما راهکار این مسئله چیست؟ صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال یا DEXها راه ‌حلی برای این مشکل ارائه کرده‌اند. این صرافی‌ها بستری فراهم کرده‌اند که در آن می‌توان آزادانه و بدون محدودیت به معاملات رمز ارزها پرداخت.

برای شناخت دقیق ساز و کار صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال ابتدا باید بدانیم ایراد و مشکل صرافی‌های متمرکز چیست؟ از این رو متوجه خواهیم شد که چرا به صرافی‌های غیرمتمرکز رمز ارز احتیاج داریم. اگر دارایی‌های دیجیتال خود را در صرافی‌های متمرکز (چه داخلی چه خارجی) نگهداری کنید، همواره احتمال از دست رفتن سرمایه شما در اثر هک آن صرافی یا وضع قوانین سخت‌گیرانه وجود دارد. هرچند که این اتفاق ممکن است به ندرت رخ دهد، اما به هر حال احتمال آن وجود دارد. در این صورت کل دارایی دیجیتال شما از بین خواهد رفت. علت این امر هم مشخص است؛ زیرا صرافی‌های متمرکز توسط یک نهاد مرکزی کنترل و مدیریت می‌شوند و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرافی مورد نظر می‌تواند تمامی ارزهای دیجیتال کاربران خود را به سرقت ببرد.

  • ممکن است شامل تحریم‌ها قرار بگیرید و حساب‌هایتان در صرافی مورد نظر مسدود شود، اتفاقی که برای کاربران ایرانی صرافی بیترکس افتاد. احتمال رخ دادن این اتفاق برای ما ایرانیان زیاد است.

  • ممکن است صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال توسط هکرها، هک شوند و دارایی کاربران به سرقت برود؛ اتفاقی که بارها برای صرافی‌های مختلف افتاده است.

  • ممکن است صرافی مورد نظر قیمت‌ها را دستکاری کند. این موضوع باعث زیان کاربران این صرافی خواهد شد. مثالی از این دستکاری قیمت در زمان ریزش بازار در اثر شیوع ویروس کرونا بود. اطلاعاتی منتشر شد که نشان میداد صرافی Bitmex قیمت بیت کوین را عمدا پایین‌تر از سایر صرافی‌ها آورده که باعث لیکویید شدن تعداد زیادی از افراد در این صرافی شد.

به این لیست می‌توانیم موارد بسیاری را اضافه کنیم؛ اما مهم‌ترین ویژگی صرافی‌های متمرکز این است که در این اکسچنج‌ها، کنترل دارایی افراد به صرافی واگذار می‌شود. این می‌تواند به طرق مختلف برای کاربران مسئله‌ساز شود.

مفهوم صرافی غیرمتمرکز رمز ارز به وجود آمده تا به مفهوم غیرمتمرکز بودن رمز ارزها نمود عینی ببخشد تا از این طریق امنیت کاربران را افزایش دهد. کدهای این صرافی‌ها برای همه قابل دسترس است. همه افراد می‌توانند طریقه کارکرد این صرافی‌ها را مشاهده کنند. DEXها از طریق قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کنند؛ به این‌صورت که ابتدا وارد سایت DEX مورد نظرتان می‌شوید و با اتصال کیف پول خود، در آن خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهید.

برای این‌که بتوانید در این صرافی‌ها فعالیت کنید، باید آن مقدار از ارز دیجیتال مورد نظرتان را به آدرس قرارداد هوشمند این صرافی‌ها انتقال دهید. نکته جالب این است که هیچکس نمی‌تواند ارز دیجیتال شما را انتقال دهد. اما کارکرد DEXها چیست؟ صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال کارکردهای مختص به خود را دارند و سازمان و یا نهادی آن‌ها را کنترل نمی‌کنند. همه قوانین و شرایط طبق پروتکلی مشخص و قرارداد هوشمندی معین انجام می‌پذیرد. تمامی افراد از هر کشوری می‌توانند از این صرافی‌ها استفاده کنند و تحریم و فشار دولت‌ها نمی‌تواند مانع دسترسی کاربران از برخی کشورها شود.

از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز رمز ارزها می‌توان یونی سواپ، سوشی سواپ و کرو فایننس را نام برد. البته این صرافی‌ها فقط دارای مزیت نیستند و قطعا ایراداتی را دارند که قابل ملاحظه است، مثل کارمزدهای بالای برخی از آنها، ظاهر بسیار ساده و خسته کننده، رابط کاربری نسبتا سخت، امکانات بسیار کم و محدود، در بعضی از موارد سرعت پایین آنها و غیره که ممکن است کاربران را از استفاده از این صرافی های غیرمتمرکز منصرف کند.

نقاط قوت صرافی غیرمتمرکز چیست؟

در ادامه نقاط قوت صرافی‌های غیرمتمرکز رمز ارز را در مقایسه با صرافی‌های متمرکز بررسی می‌کنیم؛ این مزایا شامل کنترل کامل دارایی‌ها توسط شما، عدم نیاز به احراز هویت، امنیت بالاتر نسبت به صرافی‌های متمرکز، متن باز بودن دکس‌ها و عدم محدودیت در خرید و فروش اشاره کرد.

کنترل دارایی‌ها

صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEXها، بر خلاف صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، دارایی‌های شما را کنترل نمی‌کنند. در عوض، این وجوه به روشی غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند و معمولا توسط کاربران یا توسط نرم افزار خود صرافی این کار انجام می‌شود. به این ترتیب، هیچ نهاد متمرکزی وجود ندارد که همه ارزهای دیجیتال موجود در صرافی را در کیف پول خود نگهداری کند. در صرافی‌های غیرمتمرکز کنترل دارایی‌ها در دست کاربران است. از این طریق ریسک از دست دادن دارایی افراد بسیار کاهش می‌یابد.

احراز هویت

کل چیزی که برای استفاده از یک صرافی غیر متمرکز رمز ارز لازم دارید، یک کیف پول ارز دیجیتال است. در عین حال، بعضی از ایجادکنندگان صرافی‌های غیرمتمرکز ادعا می‌کنند که آنها تنها نرم‌افزار متن باز را ارائه می‌دهند و مسئولیتی در برابر آنچه جامعه با آن نرم افزار انجام می‌دهد، نخواهند داشت. بنابراین این افراد به این شیوه از مشکلاتی مانند شناخت مشتری و قوانین ضد‌پولشویی اجتناب می‌کنند. فعالیت در این صرافی‌ها نیازی به احراز هویت و ارائه مدارک شناسایی نداشته و حریم خصوصی افراد کاملا رعایت می‌شود.

امنیت بالاتر

در ده سال گذشته، بارها صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال هک شده‌اند که از جمله آنها می‌توان Mt.Gox و Coincheck را نام برد. تا به حال، تلاش‌ها برای سرقت دارایی‌ها متوقف نشده است و روزانه هکرها در جستجوی روش‌هایی برای بهره‌برداری از آسیب پذیری‌ها در سیستم‌های متمرکز هستند. از آنجا که یک صرافی غیرمتمرکز بر روی شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها راه‌اندازی شده است، حمله به آن بسیار سخت‌تر می‌شود. احتمال نفوذ به این صرافی‌ها و شکست آنها بسیار پایین است و این باعث می‌شود که صرافی‌های غیر متمرکز بسیار امن‌تر باشند.

متن باز بودن

کدهای یک صرافی غیرمتمرکز و همچنین کدهای قرارداد هوشمند یک دکس عموما به صورت متن باز (Open Source) در اختیار همگان قرار می‌گیرد تا همه بتوانند با مطالعه کدهای آن از ساز و کار و طریقه کارکرد آن صرافی مطلع شوند. بنابراین “شفافیت” یکی از مهم‌ترین عوامل برای دکس‌ها است. در غیر اینصورت نمی‌توان یه یک DEX اعتماد کرد؛ زیرا روند و ساز و کار فعالیت آن صرافی مشخص نیست و از کجا معلوم که در قسمتی از کد نوشته نشده باشد که یک کپی از کلید خصوصی هر کاربر در محلی ذخیره نشود؟

عدم محدودیت در خرید و فروش ارز دیجیتال

در صرافی‌های غیر متمرکز هیچ سقفی برای مبادله ارزهای خود ندارید. در برخی صرافی‌های متمرکز، اگر اکانت خود را وریفای نکرده باشید یا احراز هویت نکرده باشید، تنها قادرید روزانه تا سقف محدودی بیت کوین برداشت کنید؛ در حالی که این حالت در دکس‌ها بی‌معنی است و شما هیچ سقفی برای خرید و فروش و سفارشات خود ندارید.

نقاط ضعف Dexها

این نوع صرافی‌ها دارای معایبی مانند عدم پذیرش و مقبولیت توسط عموم مردم و کمبود نقدینگی، محدود بودن ابزارهای ترید، نبود پشتیبانی مشتریان، مقیاس پذیری کم و کارمزدهای بالاتر برای انجام تراکنش‌ها هستند.

عدم مقبولیت و کمبود نقدینگی

با وجود این‌که حجم معاملات صورت گرفته در صرافی یونی سواپ بسیار بالاتر از گذشته بوده و از بسیاری صرافی‌های متمرکز بالاتر است، اما صرافی‌های غیرمتمرکز هنوز هم مانند صرافی‌های متمرکز محبوب نیستند. در نتیجه، آنها مشتریان کمتری دارند و حجم ترید و نقدینگی پایین‌تری نیز دارند و برای تسویه تراکنش‌ها مدت زمان بسیار بیشتری طول می‌کشد.

ابزارهای ترید

استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز برای تریدر‌های حرفه‌ای حق انتخاب زیادی ارائه نمی‌دهد. زیرا گزینه‌های ترید پیشرفته در بیشتر این صرافی‌ها وجود ندارد. استفاده از سفارش‌های رایج در میان تریدرها و معاملات الگوریتمی در محیط‌های غیرمتمرکز دشوار است.

نبود پشتیبانی مشتری

اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز نمی‌توانند هیچ سرویس پشتیبانی مناسب یا کانال‌های قابل دسترسی را برای مشتریان فراهم آورند که از آن طریق برای تراکنش‌ها یا اکانت‌های کاربران پشتیبانی انجام شود.

مقیاس‌پذیری کم

گرچه صرافی‌های غیر‌متمرکز الگوی جدیدی را در ترید ارز‌های دیجیتال فراهم نموده‌اند، اما این صرافی‌ها بر بستر بلاک چین ساخته شده‌اند و بنابراین دارای عیب‌هایی مانند مقیاس‌پذیری کم هستند و در صورتی که کاربران زیادی اقدام به استفاده از این صرافی‌ها کنند، به احتمال زیاد چنین صرافی‌هایی قادر به پاسخگویی نیستند.

البته این ایراد مستقیما به خود دکس‌ها مربوط نیست؛ لذا اگر شبکه‌های بلاکچین بتوانند مسئله مقیاس‌پذیری را حل کنند، این عیب DEXها نیز برطرف خواهد شد. البته صرافی‌های غیرمتمرکز فعال بر روی  شبکه‌های بلاکچین مقیاس‌پذیر مانند بایننس اسمارت چین، ترون و پولکادات در حال حاضر نیز چنین ایراد و نقصی را ندارند؛ اما در بسیاری از آنها برای تامین مقیاس‌پذیری بالا، غیرمتمرکز ماندن را قربانی کرده‌اند.

کارمزدهای بالاتر برای انجام معاملات

یکی از تفاوت‌های مهم میان یک صرافی متمرکز و یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال، بحث کارمزد انجام معاملات است. از آنجا که در صرافی‌های متمرکز در زمان ترید و خرید و فروش رمز ارزها، هیچ تراکنشی روی شبکه بلاکچین صورت نمی‌گیرد، لذا کارمزد شبکه در آن وجود ندارد. اما در یک DEX ارز دیجیتال ماجرا کاملا متفاوت است؛ در این صرافی‌ها، به دلیل انجام معاملات بر روی شبکه بلاکچین، در هر خرید و فروش باید علاوه بر کارمزد داخلی دکس، کارمزد شبکه بلاکچین نیز پرداخت شود. این نکته بسیار منفی برای صرافی‌های غیر متمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال است. اگر دکس بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده باشد، ممکن است برای خرید یک رمز ارز تا ۱۰۰ دلار و در مجموع برای خرید و فروش آن، ۲۰۰ دلار کارمزد شبکه لازم باشد. لذا اگر یک تریدر با سرمایه کم در این صرافی‌ها فعالیت کند، عملا تمام سرمایه‌اش صرف پرداخت کارمزد شبکه اتریوم خواهد شد و طبیعتا هیچ توجیه اقتصادی برای این کار وجود ندارد.

اما در مورد دکس بایننس یا دکس‌های روی شبکه بایننس اسمارت چین، کارمزدها بسیار پایین‌تر است. اما بازهم این کارمزد صفر نیست. جدای از بحث کارمزد شبکه بلاکچین، هر صرافی غیرمتمرکز یک کارمزد داخلی را نیز از کاربران خود دریافت می‌کند. این کارمزد عموما بسیار کمتر از کارمزد صرافی‌هاست. اما در مجموع، کارمزد ترید در یک صرافی متمرکز به در بیشتر مواقع، به مراتب کمتر از کارمزد ترید در یک صرافی غیرمتمرکز است.

تراکنش درون شبکه و تراکنش بین چند شبکه بلاکچین

مباحث فنی صرافی‌های غیرمتمرکز شامل دو ویژگی است:

  • مدیریت دارایی‌ها

  • هماهنگ‌سازی سفارشات

ویژگی اول ذخیره‌سازی اطلاعات، تصدی دارایی‌ها و انجام معاملات را ارائه می‌دهد. ویژگی دوم نیز اطلاعات دفتر سفارش را ذخیره کرده و هماهنگ‌سازی سفارشات را انجام می‌دهد.

فناوری غیرمتمرکز واقعی هر دو ویژگی را با قراردادهای هوشمند داخل زنجیره پیاده‌سازی می‌کند. دارایی‌های کاربران توسط اسمارت کانترکت‌ها نگهداری می‌شود تا در مقابل سرقت و اختلاس ایمن باشد. کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را بدون فرآیندهای پیچیده و زمان‌بر برداشت کنند. منطق هماهنگ‌سازی سفارشات توسط قراردادهای هوشمند برقرار می‌شود که منجر به حذف خطر تقلب و کلاهبرداری می‌شود.

به لطف مزایای بلاک چین، صرافی‌های غیرمتمرکز از آپ‌تایم زیاد (میزان زمان آنلاین بودن سایت در اینترنت در طول یک سال) بهره می‌برند. در هر لحظه، نود آماده ارائه خدمات است، در نتیجه ادامه هماهنگ‌سازی سفارشات و انجام معاملات را تضمین می‌کند. در بدترین شرایط، کاربران می‌توانند به منظور ادامه دادن معاملات متوقف شده و انتقال ایمن دارایی‌ها به کیف پول، نود خود را اجرا کنند.

در آخر، قابلیت پشتیبانی از معاملات چندین دارایی مختلف (یا همان معاملات بین زنجیره‌ای) یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی صرافی‌های غیرمتمرکز با صرافی‌های متمرکز است.

صرافی غیرمتمرکز چگونه کار می‌کند؟

همانطور که می‌دانید، هر صرافی از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • رابط کاربری گرافیکی

  • موتور تطابقی و معاملاتی، هسته مرکزی هر سیستم

  • کیف پول‌های ارز دیجیتال

  • نقدینگی

  • سیستم مدیریت

از لحاظ فنی، هر کدام از این اجزا را می‌توان به صورت غیرمتمرکز پیاده سازی کرد؛ ولی در عمل این کار همیشه منطقی نیست.

رابط کاربری گرافیکی

از دید معماری، این لایه پوسته‌ای است که کل سیستم را می‌پوشاند. این لایه می‌تواند یک کلاینت وب، کلاینت موبایل، اپلیکیشن دسکتاپ و حتی تلویزیون‌های هوشمند و اَپ‌های مخصوص گجت‌ها باشد.

موتور معاملاتی

نیمی از این موتور، دفتر سفارشات بوده و نصف دیگر موتور بات معاملاتی است. از لحاظ فنی، تمام ویژگی‌های تکنولوژی بلاک چین را می‌توان اینجا پیاده کرد. ولی در عمل این کار ضرورتی ندارد و دلیل آن این است که همه ما می‌دانیم که در صرافی‌های همتا به همتا (P2P)، قیمت در بازار مشخص شده حداقل دو نوع سفارش وجود دارد. ضبط آنها در بلاک چین ممکن است ولی گزینه‌ای برای تغییر آن وجود ندارد.

حال صرافی‌ای را تصور کنید که نمی‌توانید در آن سفارش قبلی خود را حذف کرده و لغو کنید، در حالی که می‌بینید قیمت ارزها در این صرافی در حال تغییر است ولی شما نمی‌توانید کاری بکنید. آیا داشتن چنین ویژگی‌ای، مفید است؟ پاسخ روشن و قطعی برای آن وجود ندارد. بعضی صرافی‌ها این ویژگی را دارند و بعضی‌ها ندارند. از لحاظ تجربه کاربری، به کار بردن این عملکرد حرکتی غیرمنطقی خواهد بود. ظاهرا یکی از دلایل اصلی شکست خوردن صرافی‌های غیرمتمرکز در برابر رقبای متمرکز خود، همین موضوع است.

نقدینگی

به دلیل خصوصیات کیف پول‌ها، صرافی غیرمتمرکز رمز ارز نمی‌تواند از یک سرویس شخص ثالث یا استخر نقدینگی استفاده کند. راهکارهایی مانند بازارسازهای خودکار (AMM) یا تامین کنندگان نقدینگی، یا به اشتراک گذاری نقدینگی با دیگران نیز اینجا به کار نمی‌آید. هیچ وجهی نیست که بتوان آن را انتقال داد؛ چرا که تنها کاربران توانایی کنترل آنها را دارند. آیا راه حلی برای نقدینگی وجود دارد یا با مشکلی حل نشدنی مواجه هستیم؟

همانطور که در بالا اشاره شد، متاسفانه در سیستم صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال، نقدینگی بزرگ‌ترین نقطه ضعف بوده و به راحتی نمی‌توان آن را حل کرد. با این حال، با برداشتن یک قدم به عقب و تفکر دوباره در مورد معماری سیستم، می‌توانیم این مشکل را با ایجاد یک صرافی ارز دیجیتال ترکیبی حل کنیم. بدین شکل جزئی جدا مسئولیت نقدینگی را به عهده خواهد داشت. استخرهای نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز رمز ارزها چنین کارکردی دارند.

سیستم مدیریت

از دید کلی، این ویژگی نیازی ضروری بوده و ترجیح این است که وجود داشته باشد. لیست کاربران ثبت شده، تاریخچه معاملات و تراکنش‌ها و سیستم مالی با در نظر گرفتن چرخش مالی توکن برای صاحبانی که انتظار بازگشت سرمایه‌ای قابل قبول را دارند، ضروری است.

کوین و توکن‌ها

اضافه کردن توکن‌های جدید به ساده‌ترین شکل ممکن خواهد بود. اگر قصد داشته باشید DEX بر روی شبکه اتریوم راه اندازی کنید، بدین معنی خواهد بود که تمام توکن‌های ERC-20 موجود و حتی توکن‌های جدید، به‌صورت خودکار بر روی صرافی شما در دسترس قرار خواهند گرفت. این موضوع در مورد بلاک چین‌های دیگر نیز صادق است. تمام کوین‌ها و توکن‌های ساخته شده با استفاده از بلاک چین، تقریبا به صورت آنی بر روی سیستم شما در دسترس قرار خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *