بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال کدام هستند؟

معرفی بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

در حوزه دیفای، صرافی‌های غیرمتمرکز بسیاری حضور دارند. فعالیت در هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این بخش قصد داریم بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال فعال در حوزه دیفای معرفی کنیم. بسیاری از این صرافی‌ها، بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده‌اند. بحث اصلی در میان این صرافی‌ها تامین نقدینگی است. این صرافی‌ها با فراهم آوردن استخرهای نقدینگی برای هر جفت ارز دیجیتال، بستری را فراهم کرده‌اند تا افراد و سرمایه‌گذاران بتوانند با در اختیار قرار دادن دارایی دیجیتال خود به این قراردادهای هوشمند، کسب درآمد کرده و شرایط را برای ترید و معامله ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز فراهم کنند. این افراد به ازای این کار سود دریافت می‌کنند و سود آنها از کارمزد انجام تراکنش‌ها در آن استخر تامین می‌شود.

همانطور که در بالا اشاره شد، هیچ نهاد متمرکزی در این بین وجود ندارد و همه کارها توسط قرارداد هوشمند انجام می‌شود. در ادامه با چند صرافی بزرگ غیرمتمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم. بیش از ۸۰ درصد معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز در سه صرافی زیر انجام می‌شود. لذا آشنایی با این سه پروتکل دید بسیار خوبی به ما خواهد داد.

صرافی یونی سواپ

یونی ‌سواپ (Uniswap) یک پروتکل نقدینگی خودکار و یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) است که به دلیل افزایش محبوبیت دیفای، نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. کاربران می‌توانند با واریز مقدار مشخصی از توکن‌ها موجود در استخر مورد نظر خود در Uniswap، به ارائه‌دهنده نقدینگی در آن استخر تبدیل شوند و در ازای آن پاداش دریافت کنند.

 باید بدانید که یونی سواپ دارای دو ویژگی اصلی است :

  • تبادل توکن یا Swap:

     این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا بین اتر و توکن‌های مختلف ERC20 مبادله داشته باشند. برای انجام این کار، از نرخ مبادله خاصی که مخصوص هر استخر است استفاده می‌شود، که میزان محاسبه آن با توجه به میزان اتریوم و توکن ERC20 موجود در آن استخر تعیین می‌شود.

  • استخرهای نقدینگی :

     این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق تامین نقدینگی درآمد کسب کنند. این کار با واریز توکن در یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود و در عوض به عنوان پاداش از توکن‌های داخل استخر دریافت می‌کنید.

حال که با این دو ویژگی کمی آشنا شدید به بررسی دلایل اصلی محبوبیت این صرافی غیرمتمرکز می‌پردازیم:

در اختیار داشتن کامل دارایی

Uniswap به شما امکان می‌دهد اختیار کامل وجوه خود را حفظ کنید. بنابراین هیچ خطری مانند کار با صرافی‌های متمرکز که در صورت هک‌شدن یا ورشکستگی صرافی دارایی خود را از دست دهید، وجود ندارد. همچنین، در تمامی مدت شما دسترسی کامل به وجوه خود را از طریق کیف‌پولتان خواهید داشت.

نیازی به انجام KYC ندارید

از آنجا که در Uniswap شما حضانت کامل وجوه خود را دارید، بنابراین نیازی به طی یک دوره طولانی KYC و افشای نام کامل، مشخصات گذرنامه و غیره را ندارید. همچنین به این معنی است که شروع کار در این صرافی بسیار سریع‌تر خواهد بود و در صورت هک شدن صرافی، احتمال افتادن اطلاعات شخصی شما به دست دیگران وجود ندارد.

هزینه‌های پایین تراکنش

Uniswap برای هر معامله فقط هزینه ثابت ۰.۰۳ درصد را دریافت می‌کند. این رقم بسیار ارزان‌تر از اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز است. باتوجه به افزایش بیش از اندازه کارمزد تراکنش‌ها بر روی اتریوم، نکته منفی برای این صرافی است. زیرا فعالیت در این صرافی ها مستلزم انجام تراکنش در شبکه اتریوم است. البته در نسخه سوم این دکس تغییراتی در درصدهای کارمزد به وجود آمده است.

دسترسی به توکن‌های جدید

معمولا در صرافی‌های متمرکز، پروژه‌های مختلف رمز ارزها یا دیفای قبل از اینکه کوین یا توکن آنها برای مبادله لیست شود، باید فرآیند بررسی را با صرافی طی کنند. با این حال، از آنجا که Uniswap غیرمتمرکز است و به دلیل محبوبیت زیاد آن، بسیاری از پروژه‌ها مستقیما از یونی سواپ راه اندازی می‌شوند. بنابراین با Uniswap، کاربران می‌توانند جزو اولین نفراتی باشند که به توکن‌های جدید دسترسی دارند.

صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ

مدتی است که Uniswap در فضای دیفای (DeFi) غوغا برپا کرده است و تبدیل به بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز جهان ارز دیجیتال شده است. پس از موفقیت آن، پروژه جدیدی به نام شبکه Sushiswap ظاهر شده که می‌خواهد راه Uniswap را ادامه داده و به تکامل آن بپردازد. این پروژه نیز بر اساس همان طرح Uniswap راه‌اندازی شده است و هدف آن، ایجاد پلتفرمی برای فراهم آوردن نقدینگی است. در اینجا نیز کاربران برای فراهم آوردن نقدینگی انگیزه دارند و در عوض این کار پاداش دریافت می‌کنند که این پاداش به  شکل توکن Sushi دریافت می‌شود.

در مورد Uniswap، فراهم‌آورندگان نقدینگی تنها زمانی می‌توانند از کارمزد‌های ترید پاداش کسب کنند که به طور فعالانه به فراهم آوردن نقدینگی بپردازند و در صورتی که این افراد توکن‌های خود را برداشت کنند، دیگر سهمی در پاداش‌ها نخواهند داشت. اما شبکه Sushiswap این طور نیست و افرادی که در فراهم آوردن نقدینگی کمک می‌کنند، پاداش خود را به صورت توکن Sushi دریافت می‌کنند و حتی اگر بعد از این امر اقدام به برداشت توکن‌های خود کنند، باز درصدی از پاداش‌های شبکه برای همیشه به آنها تعلق می‌گیرد.

پلتفرم کرو فایننس

 Curve Finance نام یک پروژه صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز در حوزه دیفای است. تلفظ فارسی این پروتکل، کِرو فایننس است. این پروتکل محلی برای تبدیل استیبل کوین‌ها و توکن‌های بیت کوین است. به همین دلیل به چنین پروتکل‌هایی DEX یا صرافی غیرمتمرکز گفته می‌شود.

مایکل ایگورو (Michael Egorov) مدیر اجرایی پلتفرم کرو فایننس است. مایکل ایگورو در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹، وایت‌پپیر این پلتفرم را منتشر کرد. در این وایت‌پپیر، پلتفرم کرو فایننس به عنوان StableSwap معرفی شده است. او به همراه تیم توسعه این پلتفرم کار بر روی این پروژه دیفای را از ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ ( دی ماه ۱۳۹۸) آغاز کردند. تقریبا ۱ ماه بعد و در ژانویه سال ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۸) پلتفرم صرافی غیرمتمرکز Curve Finance راه‌اندازی شد. توکن اصلی این شبکه CRV نام دارد که در ماه آگوست ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) و پس از گذشت ۸ ماه از راه‌اندازی این پروژه، عرضه شد. در این صرافی تنها امکان معاملات استیبل کوین ها و توکن های بیت کوین در شبکه اتریوم فراهم است.

تفاوت میان یونی سواپ و کرو فایننس در این است که در یونی سواپ تمامی توکن‌ها در استخرهای آن، جفت ارز به نسبت اتریوم است. شما برای تبدیل توکن A به توکن B، ابتدا باید توکن A را به اتریوم تبدیل کنید و سپس، اتریوم را به توکن B تبدیل کنید. اما در پلتفرم Curve Finance امکان تبادل استیبل کوین هایی مانند تتر، DAI، BUSD،sUSD،TUSD به هم وجود دارد. ( همه این توکن‌ها، رمزارزهایی با ارزش ثابت و با پشتوانه دلار امریکا هستند).

در پروتکل کرو فایننس علاوه بر تبادل رمز ارزها به یکدیگر، می‌توانیم با تامین نقدینگی در استخرهای مختلف این شبکه، کسب درآمد کرد. افراد می‌توانند بیت کوین خود را به WBTC یا دیگر توکن های بیت کوین در شبکه اتریوم تبدیل کنند. سپس این توکن را وارد پروتکل کرو فایننس کرده و سود دریافت کرد.

صرافی Bancor

صرافی غیرمتمرکز بنکور یکی از قدیمی‌ترین دکس‌ها در شبکه اتریوم بوده که از سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرده است. این صرافی غیر متمرکز بستری برای تبادل رمز ارزها و توکن‌های ERC-20 فراهم کرده است. همچنین افراد می‌توانند در این پلتفرم در تامین نقدینگی انجام داده و در ازای آن سود کارمزد تراکنش‌های صورت گرفته در آن استخر نقدینگی را دریافت کنند.

توکن BNT رمز ارز اصلی این پروتکل دیفای بوده که یک توکن حاکمیتی برای پلتفرم Bancor است. در زمان نگارش این مقاله قیمت توکن BNT معادل ۴.۴ دلار بوده و بیش از ۷۵ درصد از کل توکن‌ها در شبکه سپرده‌گذاری شده است. کل نقدینگی موجود در این پروتگل معادل ۱.۴ میلیارد دلار بوده و حجم معاملات روزانه در این شبکه نزدیک به ۱۲۰۰ میلیون دلار است.

این صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال دو سرویس را ارائه می‌دهد:

  • ترید و مبادله توکن‌ها

  • استیکینگ و تامین نقدینگی در استخرهای نقدینگی این پروژه و دریافت سود سپرده‌گذاری

برای انجام ترید و تبدیل رمز ارزها به یکدیگر، این صرافی غیرمتمرکز طیف وسیعی از توکن‌های ERC-20 را ارائه داده و استخرهای نقدینگی ارزهای زیادی را ایجاد کرده است. با ورود به این صفحه می‌توانید  لیست کامل این توکن‌ها را مشاهده کنید. همچنین افراد می‌توانند استخر نقدینگی خود را ایجاد کنند. برای انجام این کار، باید به نسبت ۵۰ – ۵۰ از جفت ارزهای مورد نظر را به قرارداد هوشمند Bancor انتقال داده و استخر نقدینگی مورد نظر را ایجاد کنند.

به منظور مشارکت در استیکینگ این پلتفرم نیز می‌توان توکن‌های روی شبکه اتریوم را به یکی از استخرهای نقدینگی این پلتفرم ارسال کرد و به نسبت سهم سرمایه‌گذار از مجموع دارایی موجود در استخر نقدینگی، کارمزد ترید صورت گرفته در آن استخر را دریافت کند.

Anyswap یکی از پروتکل‌های جذاب دیفای

صرافی غیرمتمرکز انی سواپ یک پروتکل جدید متن باز و بین زنجیره‌ای برای مبادله رمز ارزها است که سیستم‌های نقدینگی و تعیین قیمت خودکار را فراهم می‌کند. این صرافی غیرمتمرکز بر روی شبکه Fusion ساخته شده است و فناوری Fusion`s DCRM نیروی محرکه آن است. این فناوری باعث می‌شود که مبادلات بین هر کوین و توکنی و از هر بلاک چینی که از الگوریتم امضای EdDSA یا ECDSA استفاده کند، صورت بگیرد. به بیان ساده، کاربران می‌توانند با استفاده از این پروتکل به مبادله بیت کوین، اتریوم، ریپل، تتر، لایت کوین، FSN، توکن‌های مبتنی بر ERC-20 و یا هر یک از کوین‌های دیگر به شیوه‌ای کاملا غیرمتمرکز و ایمن اقدام کنند. در واقع این پلتفرم یک صرافی غیرمتمرکز میان زنجیره‌ای است.

این محصول حوزه دیفای توکنی بنام ANY را معرفی کرده است که یک توکن مدیریتی است و بر روی بلاک چین Fusion راه‌اندازی شده است. کاربران با استفاده از این توکن می‌توانند در رای‌گیری شرکت کرده و در مدیریت این DEX کمک کنند. در این رای‌گیری‌ها مواردی مانند اضافه شدن کوین‌های جدید به این صرافی مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین از این توکن برای پاداش دادن به تامین‌کنندگان نقدینگی هم استفاده می‌شود.

نود‌های Anyswap توسط جامعه دارندگان توکن ANY انتخاب می‌شوند. این فرآیند کاملا به صورت غیر متمرکز انجام می‌گیرد و این صرافی غیرمتمرکز هیچ گونه دسترسی‌ای به وجوه کاربران ندارد.

نقدینگی تنها استخر این پروتکل در دو هفته بعد از راه‌اندازی تقریبا دو برابر شد. بازده سالیانه این استخر نیز بسیار جذاب و سودآور و در حدود ۴۳۰ درصد است. این شبکه دیفای اقدامات موثری مانند اضافه کردن تتر و مشارکت با صرافی هات‌بیت را انجام داده است که این اقدامات بسیار به نفع این پروتکل خواهد بود. هات بیت حدود یک میلیون دلار نقدینگی برای این پروتکل دیفای فراهم کرده است و قرار است پروژه‌های دیفای ساخته شده در این صرافی غیرمتمرکز را با توجه‌ای ویژه در صرافی خود اضافه کند.

نتیجه‌گیری

صرافی ‌های غیرمتمرکز در ابتدای راه خود هستند و نمی‌توان توقع داشت که در این مدت محدود به بلوغ خود رسیده باشند، اما نکته بسیار مهم این است که استفاده از اکسچنج‌های غیرمتمرکز بسیار ایمن‌تر و به طور کلی بهتر از صرافی‌های متمرکز هستند. البته این گفته بیشتر به امنیت ارزهای دیجیتال کاربران اشاره دارد و اگر ظاهری زیبا و کارکردی آسان‌تر و همچنین امکاناتی بیشتر مد نظرتان است طبیعتا صرافی‌هایی مانند بایننس گزینه مناسب تری برایتان هستند. اما دلیل اصلی ایجاد صرافی غیرمتمرکز چیست؟ پاسخ کوتاه به سوال این است که در صرافی‌های غیرمتمرکز کنترل دارایی شما، در دست شماست؛ هیچ کس نمی‌تواند شما را تحریم کند و یا از انجام معاملات منع کند. شاید بتوان این نکته را مهم‌ترین ویژگی دکس‌ها دانست. اما این صرافی‌ها هنوز راه طولانی برای توسعه دارند. نوآوری‌های ایجاد شده در حوزه دیفای کمک بسیار خوبی به پیشرفت آنها داشته است. این جنبش به راه افتاده و روز به روز پروژه‌ها و شبکه‌هایی با ایده‌های جدید در این بازار معرفی می‌شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *