بانک مرکزی اروپا برای یورو دیجیتال سقف ۱.۵ تریلیون واحد را در نظر دارد

فابیو پانتا، یکی از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا (ECB)، برای جلوگیری از استفاده از ارز دیجیتال به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری، پیشنهاد کرد که بانک مرکزی عرضه کل دارایی‌های یورو دیجیتال را محدود کند.

احتمال محدود شدن عرضه یورو دیجیتال

پانتا در سخنرانی روز چهارشنبه در کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا اشاره کرد که بانک مرکزی اروپا می‌تواند تعداد یوروهای دیجیتال را بین 1 تا 1.5 تریلیون توکن محدود کند. محدودیت پیشنهادی بخشی از تلاشی است که هدف آن کاهش انگیزه افراد برای نگه‌داری بلند مدت این توکن به عنوان سرمایه‌گذاری مانند دارایی‌های کریپتو دیگر است.

پانتا اظهار داشت: «تحلیل‌های اولیه ما نشان می‌دهد که حفظ کل دارایی‌های دیجیتالی یورو بین یک تا یک و نیم تریلیون یورو از اثرات منفی برای سیستم مالی و سیاست پولی جلوگیری خواهد کرد.» این مقدار با موجودی فعلی اسکناس در گردش قابل مقایسه است. از آنجایی که جمعیت منطقه یورو در حال حاضر حدود 340 میلیون نفر است، این تعداد، امکان سرمایه‌گذاری در حدود 3000 تا 4000 یورو دیجیتال به ازای هر نفر را فراهم می‌کند

پانتا همچنین تکرار کرد که شرکت‌های بخش خصوصی احتمالاً باید با مقامات دولتی برای عرضه مؤثر یورو دیجیتال هماهنگ شوند. او قبلاً اهمیت پذیرش CBDC در فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین و امکان پرداخت آسان شخص به شخص را پیشنهاد کرده بود.

بانک مرکزی اروپا در ژوئیه 2021 اعلام کرد که یک مرحله تحقیقاتی دو ساله برای CBDC را شروع کرده است و زمان احتمالی انتشار آن، سال 2026 خواهد بود. در ماه می بانک مرکزی مقاله‌ای منتشر کرد که نشان می‌دهد CBDC بواسطه مزیت ناشناس بودن ممکن است در مقایسه با پرداخت‌های دیجیتال سنتی یک گزینه ارجح باشد، اما بسیاری در اتحادیه اروپا هنوز با یورو دیجیتال مخالف هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *