آموزش کامل کار با کیف پول Rabby Wallet

دیفای امروزی به یک اکوسیستم مالتی چین (Multi-Chain) تبدیل شده است و تقریبا هر کاربر دیفای به‌طور همزمان از چندین زنجیره استفاده می‌کند. افزونه‌های کیف پول ارز دیجیتال قدیمی و پرطرفدار مانند متامسک در ابتدا سازگار با یک زنجیره طراحی شده بودند و به مرور زمان امکان اتصال به چندین شبکه را فراهم کردند. اما جابه‌جایی‌های مکرر بین زنجیره‌های مختلف درحالیکه از چندین شبکه به‌طور همزمان استفاده می‌کنید، بسیار آزاردهنده است. کیف پول ربی (Rabby Wallet) این امکان را فراهم کرده که به‌صورت اتوماتیک به برنامه‌های غیرمتمرکز ۱۷ زنجیره بلاکچینی متصل شوید، بدون اینکه نیاز باشد مشخصات آن‌ها را یک‌به‌یک وارد کنید. در این به این می‌پردازیم که کیف پول Rabby چیست، چطور کار می‌کند و در ادامه آموزش کامل کار با Rabby Wallet را توضیح می‌دهیم. باآکادمی حسناوی همراه باشید.

کیف پول Rabby چیست؟

ربی (Rabby) یک ولت نرم‌افزاری ویژه مرورگر است که توسط تیم معروف دی‌بنک (DeBank) ساخته شده است. دی‌بنک یک کیف پول دیفای است که ردیابی پرتفولیو، رتبه‌بندی پلتفرم‌های دیفای و تجمیع صرافی غیرمتمرکز را امکان‌پذیر می‌کند. ربی ولت خود را رقیب متامسک می‌داند. توسعه‌دهندگان Rabby Wallet ادعا می‌کنند ویژگی‌های زیر موجب تمایز ربی ولت از متامسک می‌شود:

تجربه کاربری چند‌زنجیره‌ای

هنگامی که برای اولین‌بار از یک اپلکیشن غیرمتمرکز بازدید می‌کنید، ربی به‌صورت خودکار، زنجیره مربوط به آن سایت را براساس پایگاه داده خود انتخاب می‌کند. همچنین می‌توانید تغییرات را به‌صورت دستی وارد کنید، اما تنظیمات فقط برای آن سایت کار می‌کند. در صورتی که وارد شبکه متفاوتی شوید، تنظیمات هم به‌دنبال آن تغییر می‌کند.

امنیت

ربی ولت پیش از اجرای تراکنش، ریسک‌های بالقوه آن تراکنش خاص را برای شما نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید پیش از امضای تراکنش، تغییرات موجودی آتی را هم مشاهده کنید.

امروزه دیگر تراکنش‌های آنچین فقط منحصر به انتقال توکن از جایی به جای دیگر نیست. تقریبا هر تراکنشی یک عملیات قرارداد هوشمند پیچیده را شامل می‌شود. پنجره پاپ آپ (Pop-up) کیف پول‌های سنتی به‌وضوح توضیح نمی‌دهد که معامله دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد. توسعه‌دهندگان Rabby Wallet توضیح می‌دهند که ۹۹ درصد کاربران دیفای، بدون آگاهی از ریسک‌ها و خطرات قراردادهای هوشمند، تراکنش‌ها را امضا می‌کنند. راه‌حلی که تیم دی‌بنک ارائه کرده، شامل ایجاد پنجره‌ای است که پیش از اجرای عملیات، محتوای تراکنش را در پنجره پاپ‌آپ تجزیه می‌کند. با این کار شما متوجه می‌شوید که واقعا چه چیزی را امضا می‌کنید.

برآورد ریسک پیش از تایید تراکنش

یکی از نقاط ضعف کیف پول‌های فعلی، عدم حمایت از دارایی‌های کاربران در برابر آسیب‌پذیری‌های امنیتی موجود است. Rabby Wallet پیش از اجرا، هر تراکنش را برای بررسی به یک موتور امنیتی می‌فرستد تا به شما در شناسایی خطرات احتمالی پنهان کمک کند. مثلا اعلام می‌کند که قرارداد هوشمندی که قصد تعامل با آن را دارید، پیش از این مورد حمله واقع شده است یا چنین آدرس گیرنده‌ای در این شبکه وجود ندارد.

اما ویژگی‌های کیف پول Rabby چیست؟ ربی یک کیف پول متن باز و غیرحضانتی (Non-Custodial) است. این کیف پول هنگام ورود به شما یک سید ۱۲ کلمه‌ای می‌دهد که برای بازیابی کیف پول می‌توانید از آن استفاده کنید. این کیف پول ادعا می‌کند که کلیدهای خصوصی شما فقط در سیستم شما ذخیره می‌شوند. بنابراین در صورت فراموش کردن سید بازیابی، پشتیبانی ربی ولت قادر به بازیابی کیف پول و دارایی‌های شما نیست.

از کیف پول ربی در هر پروتکل دیفایی که از متامسک پشتیبانی می‌کند می‌توانید استفاده کنید. هنگام استفاده از این ولت، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در راه‌اندازی بهتر است ابتدا متامسک را غیرفعال کنید.

چه رمزارزهایی را می‌توانید در Rabby Wallet ذخیره کنید؟

کیف پول Rabby با طیف گسترده‌ای از شبکه‌های بلاکچینی سازگار است. این شبکه‌ها عبارتند از:

  • آربیتروم (Arbitrum)

  • آرورا (Aurora)

  • آوالانچ (Avalanche)

  • بایننس اسمارت چین (BSC)

  • مون ریور (Moonriver)

  • BTTC

  • بوبا (Boba)

  • سلو (Celo)

  • کرونوس (Cronos)

  • اتریوم

  • فانتوم

  • نوسیس (Gnosis)

  • هکو (HECO)

  • متیس (Metis)

  • OEC

  • آپتیمیزم (Optimism)

  • پالیگان (Polygon)

کدام کیف پول‌ها را می‌توان در ربی ولت ایمپورت کرد؟

شما به ۳ روش استفاده از کلید خصوصی (Private Key)، عبارت یادآور (Mnemonic) و KeyStore می‌توانید کیف پول‌های زیر را در ربی والت ایمپورت کنید:

  • BitBox02

  • Cobo Wallet

  • FireBlocks

  • Gnosis Safe

  • GridPlus

  • imToken

  • Jade Wallet

  • Ledger

  • Math Wallet

  • OneKey

  • TokenPocket

  • Trezor

  • Trust Wallet

آموزش کامل کار با کیف پول Rabby Wallet

یکی از چالش‌های پیش روی کاربران، نحوه راه‌اندازی Rabby Wallet و استفاده از بخش‌های مختلف آن است. در ادامه مقاله موارد زیر را توضیح می‌دهیم:

  • راه‌اندازی کیف پول

  • افزودن شبکه‌های مختلف

  • ایمپورت کیف پول در Rabby Wallet

  • اتصال کیف پول Rabby به لجر

  • اتصال و کار با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

  • تراکنش زدن با Rabby Wallet

راه‌اندازی کیف پول Rabby

توصیه می‌کنیم افزونه کیف پول را فقط از وبسایت رسمی Rabby Wallet دانلود کنید. در حال حاضر اکستنشن این ولت تنها برای مرورگر کروم و سایر مرورگرهایی که از هسته کرومیوم مثل بریو (Brave) و اپرا (Opera) ساخته‌شده‌اند، قابل دانلود است. پس از دانلود Rabby Wallet و نصب آن، روی آیکون کیف پول کلیک کرده و  Get Started را بزنید. در این مرحله باید یک پسورد برای ورود به کیف پول انتخاب کرده و Next را بزنید.

در این مرحله کیف پول از شما می‌خواهد، شبکه‌هایی که در بیشتر مواقع استفاده می‌کنید را انتخاب کنید. این کار را بعدا هم می‌توانید انجام دهید.

این مرحله برای ایجاد کیف پول چندین گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد. برای ساخت کیف پول جدید با گزینه Create New Address را انتخاب کنید. سپس به شما یک عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای داده می‌شود که باید آن را یادداشت کنید. در صورتی که می‌خواهید اکانت Rabby Wallet خود را بازیابی کنید باید روی Import Via Mnemonic کلیک کرده و عبارت بازیابی را وارد کنید. برای ایمپورت کردن کیف پول‌ می‌توانید از گزینه‌های Import Key Store و Import by Private Key هم استفاده کنید.

با قابلیت Add Watch Mode Address می‌توانید آدرس عمومی هر کیف پولی را وارد کرده و موجودی آن کیف پول، پلتفرم‌هایی که از آن استفاده کرده و پرتفوی آن آدرس را مشاهده کنید.

بالاتر فهرستی از کیف پول‌هایی که می‌توانید در این ولت ایمپورت کنید را هم مشاهده می‌کنید. هنگامی که روی آیکون کیف پول مدنظر کلیک می‌کنید گزینه‌های ورود مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد. مثلا برای ایمپورت تراست ولت دو گزینه QR Code و URL را دارید.

برای اسکن کد وارد اپلیکیشن تراست ولت شوید و از بخش Settings گزینه WalletConnect را انتخاب کرده و صفحه پیش رو را اسکن کرده و روی Connect کلیک کنید.

برای Rabby Wallet می‌توانید چندین آدرس ایجاد کرده یا چندین کیف پول مختلف را ایمپورت کنید و برای هر کدام یک اسم انتخاب کنید. برای این کار روی آدرس خود کلیک کنید و Add Addresses را بزنید.

نحوه افزودن لجر به Rabby Wallet

روی آدرس بزنید و Add Addresses را انتخاب کنید. از بین کیف پول‌های موجود گزینه Ledger را پیدا کنید.

در پنجره باز شده Connect hardware wallet directly را انتخاب کنید.

پس از اینکه لجر خود را متصل و آنلاک کردید، اپلیکیشن اتریوم را باز کنید. روی لجر لایو کلیک کرده و Next را انتخاب کنید. پنجره‌ای باز می‌شود که باید در آن نوع لجر (Nano X یا Nano S) را انتخاب کرده و سپس Connect را بزنید.

سپس آدرس اتریومی لجر لایو خود را انتخاب کرده و Next را بزنید. وقتی حساب کاربری و موجودی اتریومی شما نمایش داده شد روی OK کلیک کنید.

اتصال Rabby Wallet به برنامه‌های غیرمتمرکز

بهتر است ابتدا افزونه متامسک را غیرفعال کنید و سپس کیف پول خود را به اپلیکیشن غیرمتمرکز مدنظر خود متصل کنید. در ادامه ما نحوه اتصال کیف پول ربی به پروتکل استیکینگ یا سپرده‌گذاری FANTOHM را آموزش می‌دهیم. برای این کار وارد اپلیکیشن شوید و روی Connect Wallet کلیک کنید. سپس روی متامسک بزنید. (هنوز این کیف پول به رابط کاربری خیلی از سایت‌ها اضافه نشده اما می‌توانید از آن استفاده کنید)

در پنجره باز شده شبکه مدنظر خود را انتخاب کنید. فانتوهم هم روی زنجیره فانتوم و هم مون‌ریور قرار دارد، بنابراین می‌توانید هر کدام که تمایل داشتید را انتخاب کرده و روی Connect کلیک کنید.

بخش‌های مختلف کیف پول ربی ولت

برای تراکنش زدن با ربی ولت روی Send بزنید.

آدرس مورد نظر، نوع توکن و مبلغ آن را مشابه تصویر زیر وارد کرده و روی Send کلیک کنید.

برای تغییر شبکه می‌توانید روی On کلیک کرده و بلاکچین مدنظر خود را انتخاب کنید و فرآیند قبلی را مجددا تکرار کنید.

در بخش Tokenمی‌توانید موجودی خود را به تفکیک رمزارز مشاهده کنید.

قسمت DeFi هم موجودی شما در هر پروتکل را نمایش می‌دهد.

در بخش NFT هم می‌توانید توکن‌های بی‌همتای خود را ببینید. برای مشاهده اطلاعات هر توکن (نام کلکسیونی، شبکه، تاریخ خریداری و آخرین قیمت) روی NFT کلیک کنید.

بررسی امنیت Rabby Wallet

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، Rabby Wallet یک کیف پول متن‌باز است. یعنی می‌توانید کدهای منبع این نرم‌افزار را مشاهده کرده و اصلاحات مد نظر خود را در گیت‌هاب پروژه پیشنهاد دهید.

ضمن اینکه کیف پول Rabby توسط SlowMist بازبینی یا Audit شده است. کار تیم اسلو میست، بررسی امنیتی صرافی‌ها، ولت‌ها و قراردادهای هوشمند و غیره است. این تیم تاکنون کیف پول‌های هیوبی ولت (Huobi Wallet)، ImToken، کریپتو دات کام (Crypto.com) و ترون لینک (TronLink) را بازبینی کرده است.

راه‌های تماس با پشتیبانی Rabby Wallet

برای ارتباط با تیم پشتیبانی ربی ولت می‌توانید به توییتر و دیسکورد این کیف پول مراجعه کنید. Rabby Wallet یک گروه تلگرامی هم دارد که پس از راه‌اندازی کانال دیسکورد، غیرفعال شده است.

آیا کاربران ایرانی می‌توانند از Rabby Wallet استفاده کنند؟

یکی از سوالات رایج کاربران در مواجهه با کیف پول‌های جدید این است که آیا  به‌عنوان کاربر ایرانی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت بله. ملیت شما در استفاده از Rabby Wallet اهمیتی ندارد. حتی لازم نیست برای ورود و استفاده از آن VPN یا VPS روشن کنید. اما از آن‌جایی که سایت اکثر پروتکل‌های دیفای فیلتر است، برای اتصال به این پروتکل‌ها باید وی‌پی‌ان داشته باشید.

جمع‌بندی

ربی ولت یک کیف پول مالتی چین یا چند زنجیره‌ای است که امکان اتصال خودکار به برنامه‌های غیرمتمرکز روی شبکه‌هایی همچون هکو، مون ریور، پالیگان، فانتوم، اتریوم، بایننس اسمارت چین و غیره را دارد. کیف پول Rabby یک افزونه برای مرورگر کروم و بریو است که امکان ذخیره‌سازی توکن، بررسی خطرات احتمالی تراکنش و بررسی امنیتی قرارداد هوشمند پیش از امضای تراکنش را می‌دهد.

نظر شما درباره کیف پول Rabby چیست؟ آیا می‌تواند به‌اندازه متامسک میان کاربران محبوبیت یابد؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *