نهنگ های چکار می کنند؟

تاثیرگذاری نهنگ‌ها روی قیمت بیت کوین

اصطلاح نهنگ به سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که با خرید یا فروش حجم زیادی از ارزش بازار، باعث افزایش یا کاهش شدید قیمت می‌شود. با توجه به مقادیر نسبتا ضعیف بازار دارایی‌های رمزنگاری نسبت به سایر بخش‌ها، حرکات نهنگ‌های این حوزه می‌تواند سیگنال‌های قیمت مهمی را برای هشدار دادن به سرمایه‌گذاران فراهم کند. این اصطلاح از بازارهای مالی سنتی گرفته شده است.

با در نظر گرفتن اندازه نسبتا کوچک بازار دارایی ارزهای رمزنگاری‌شده، چند سرمایه‌گذار باهوش توانایی این را خواهند داشت که بر قیمت بیت کوین یا ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر به شدت تاثیرگذار باشند. به همین دلیل ضروری است که از نهنگ‌های بیت کوین و چگونگی تاثیر آن‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده، آگاه باشیم.

چه کسانی نهنگ بیت کوین هستند؟

نهنگ‌های بیت کوین اغلب پیشگامان بیت کوین هستند که میلیون‌ها ارز رمز نگاری‌شده دارند. نهنگ‌ها همچنین می‌توانند افرادی با ریسک و ارزش بالا باشند که به تازگی بازار کریپتوکارنسی را به عنوان عرصه جدید برای پول سازی، کشف کرده‌اند.

جالب توجه است که تنها حدود ۱۰۰۰ نفر، ۴۰ درصد از کل بیت کوین های موجود را دارند که این موضوع نشان‌ دهنده‌ی این است که تعداد کمی نهنگ در اقیانوس بزرگی از ماهی‌های کوچک وجود دارند. همچنین این بدان معنی است که اگر برخی از این نهنگ‌ها شروع به فروش تعداد زیادی از دارایی بیت کوینی خود کنند، بازار به شدت تغییر خواهد کرد.

وکیل ورشکسته‌ی Nobuaki Kobayashi، Mt. Gox مثال خوبی از یک نهنگ است. او اخیرا از ماه دسامبر تا فوریه‌ی سال ۲۰۱۷، تعداد ۳۶۰۰۰ بیت کوین در ۵ نوبت فروخت که در نمودار زیر تاثیر این فروش بر روی قیمت بیت کوین قابل مشاهده است.

نهنگ‌ها چگونه بیت کوین معامله می‌کنند؟

در ابتدا نهنگ‌های بیت کوین در حجم‌های بالا به مبادله‌ی بیت کوین می‌پرداختند و هنوز هم بعضی از آن‌ها این کار را می‌کنند. در حال حاضر بازار دارایی دیجیتال بالغ شده است و بروکرهای OTC برای سرویس دهی به سرمایه‌گذاران بزرگ بیت کوین راه اندازی شده‌اند که افراد با استفاده از آن‌ها می‌توانند مبادلات خود را به صورت ناشناس انجام دهند. بروکرهای OTC مثل Cumberland و Cricle برای مبادله‌ی ارزی باید حداقل مبلغی بین ۱۰۰ هزار دلار و ۲۵۰ هزار دلار داشته باشند و دارندگان این مقدار بیت کوین می‌توانند بدون استفاده از اکسچنج با یکدیگر مبادله داشته باشند. این اتفاق باعث می‌شود که تاثیر این مبادله‌گران روی بازار کاهش پیدا کند.

نهنگ‌ها در بازار آلتکوین‌

در بازار آلتکوین‌ها، تاثیر نهنگ‌ها بیشتر احساس می‌شود. در ارزهای رمزنگاری‌شده با سرمایه بازار کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار، اگر یک نهنگ یا یک ثروتمند، تصمیم به فروش یا خرید داشته باشد، بازار به طور محسوس تغییر خواهد کرد. بنابراین مهم است که از توزیع سرمایه آلتکوین‌ها قبل از سرمایه‌گذاری در آن‌ها آگاه شوید.

چگونه نهنگ‌ها را شناسایی کنیم؟

اگر مقدار قابل توجهی از پولتان را می‌خواهید در ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کنید، شناسایی و زیر نظر گرفتن نهنگ‌ها به علت توانایی تاثیرگذاری آن‌ها روی بازار، ایده‌ی خوبی است. برای شناسایی نهنگ‌ها، اولین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که آدرس کیف پول بزرگترین دارندگان را نظارت کنید تا از ورود و خروج آن‌ها به بازار با خبر شوید.

وقتی سرمایه‌گذار ثروتمندی همچون Roger ver، تعداد ۲۵۰۰۰ بیت کوین در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ به اکسچنج Bitfinex ارسال کرد، سرمایه‌گذاران زیادی از ترس این که او می‌خواهد این تعداد بیت کوین را به فروش برساند، فریب خوردند. مبلغ ۱۵۹ میلیون دلار در بازاری که ارزش سرمایه‌ی آن ۱۰۰ میلیارد دلار است، باعث پایین آمدن قیمت بیتکوین خواهد شد. آقای Roger ver بیت کوین‌های خود را نفروخت ولی با یک جابجایی باعث شد قیمت بیت کوین بدلیل احتمال بالای فروش بیت کوین توسط وی، کاهش شدیدی پیدا کند.

به طور خلاصه، شما هم می‌توانید حرکت نهنگ‌ها را با نظارت بخش سفارشات رزرو شده توسط کاربران دنبال کنید. اگر شما شاهد سفارشات خرید یا فروش بزرگتر از معمول بودید، احتمال حضور نهنگ بسیار زیاد است. هنگامی که نهنگ‌ها سفارشات خود را ثبت می‌کنند، به اصطلاح دیوار خرید یا دیوار فروش به وجود می‌آید. البته خیلی از این دیوارها برای دستکاری در قیمت و بازی دادن مبادله‌گران استفاده می‌شود.

اگر تغییر قابل توجهی در میزان سرمایه‌گذاری بازار یک ارز رمزنگاری‌شده خاص وجود داشته باشد، شما می‌توانید نهنگ‌ها را تشخیص دهید. این اتفاق ممکن است در هیچ خبری نیامده باشد ولی به این معنی است که یک نهنگ وارد بازار این ارز رمزنگاری‌شده است.

در حالی که بعضی از کاربران، نهنگ‌ها را متهم به دستکاری در بازار می‌کنند، واقعیت این است که در همه‌ی بازارهای مالی نهنگ‌ها وجود دارند و می‌توانند قیمت را تحت تاثیر قرار دهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *