چند سوال کلی در خصوص ورود به بازار

چند سوال کلی در خصوص ورود به بازار

ورود به هر تجارتی، همواره ریسک‌ها و پاداش‌هایی را به همراه خواهد داشت. هیچگاه اینطور نیست که یک تجارت، بدون ریسک باشد. این مورد در خصوص ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند. بسیاری از افراد، صرفاً به داستان‌های رایج در این زمینه توجه می‌کنند. از داستان پیتزای میلیون دلاری گرفته تا حکایت‌هایی پیرامون پولدار شدن معامله‌گران و سود زیادی که در راه‌اندازی فارم وجود دارد. اما همه اینها را کنار بگذارید و هیچوقت بی‌گدار به آب نزنید. برای ورود به بازار کریپتوها لازم است که چند سوال کلیدی را از خودتان بپرسید.

  • چقدر حاضر هستید هزینه‌های مربوط به حرفه‌ای شدن در این زمینه را بپردازید؟
  • منظورمان از حرفه‌ای شدن این است که تا چه حد حاضرید از وقت و تفریح خود بزنید و پیگیر اخبار، مطالعات و مقالاتی باشید که هر روز در دنیای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شوند؟ این مهم‌ترین سوال است!
  • چه میزان از سرمایه خود را می‌خواهید برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید؟
  • همین حالا بگوییم که سرمایه‌گذاری همه زندگی‌تان روی ارزهای دیجیتال شبیه به این است که بخواهید با طناب پوسیده وارد چاه شوید. هرگز و هرگز این کار را نکنید.
  • قصدتان از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال در چه بازه زمانی تعریف می‌شود؟
  • آیا می‌خواهید اندکی پول و پله به جیب بزنید و از یک گوشه بازار خارج شوید یا قصدتان این است که آینده‌تان را با این سیستم بسازید؟
  • چه میزان ریسک‌پذیر هستید؟
  • رک بگوییم که وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال، بورس و سهام و چیزهایی از این دست، درست شبیه بازی پوکر است! باید قوانین بازی را بلد باشید و بدانید که چه زمان ریسک کردن منطقی است و چه زمان باید از بازی خارج شوید. وگرنه بر باد دادن همه سرمایه‌تان، اتفاقی می‌باشد که شاهدش خواهید بود.

ریسک‌های ورود به بازار کریپتوها

سرمایه‌گذاری، خرید و فروش و در کل ورود به بازار ارزهای دیجیتال، شما را در معرض ریسک‌های بسیاری قرار خواهد داد. ما تلاش کردیم که با یک جمع‌بندی کلی، این ریسک‌ها را طبقه‌بندی کنیم تا با ذهنی شفاف‌تر بتوانید سایه‌ها را کنار بزنید. عمده ریسک‌هایی که در مورد بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند از قرار زیر هستند.

 

نوسانات بازار

بازار کریپتوکارنسی‌ها بسیار پر تب و تاب است. این موضوع باعث می‌شود که نوسانات بسیار در این حوزه به وجود بیاید و قیمت‌ها در بازه‌های زمانی، شدیداً دستخوش بالا و پایین شدن گردند. بسیاری از تریدرها یا معامله‌گران ارزهای دیجیتال با علم و اشرافی که به خلق‌وخوی این بازار دارند، از تمامی این اتفاقات به نفع خود استفاده می‌کنند ودائماً سرمایه خود را افزایش می‌دهند. همانطور که این نوسانات می‌توانند باعث ایجاد سرمایه‌های بیشتر شوند، به همان اندازه نیز می‌توانند باعث از دست رفتن سرمایه گردند. در عمل نیز همین اتفاق می‌افتد! هر روز، عده‌ای در حال از دست دادن سرمایه و عده‌ای در حال جمع‌آوری دارایی‌های روی میز می‌باشند.

کلاهبرداری‌ها

کلاهبردارها و افراد سودجو، همیشه و همه جا حضور دارند. درست است که بیت کوین و شبکه بلاکچین و دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان یک بستر امن شناخته می‌شوند، اما اینطور هم نیست که در آن، کلاهبرداری، جعل و دزدی رخ ندهد. از آنجائیکه بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، متن‌باز هستند، افرادی با استفاده از این قابلیت، سیستم‌های جعلی را طراحی و راه‌اندازی می‌کنند و با ادعاهای متفاوت، اقدام به سرکیسه کردن افراد ناآگاه می‌نمایند. همچنین عده‌ای نیز ممکن است با دسترسی به کیف پول‌تان بتوانند تمام دارایی‌تان را خالی کنند. بنابراین پیش از اقدام به خرید و وارد شدن به این بازار، از تمامی موارد امنیتی آن آگاه باشید

کیف‌تان را دو دستی بچسبید!

همانطور که گفتیم، در دنیای ارزهای دیجیتال، نهاد واسطه‌ای وجود ندارد که شکایت خودتان را به آن ابلاغ نمایید. بنابراین هر شخص، به عنوان یک شعبه از بانک عمل می‌کند و مسئول حفظ اموال خودش است. از طرفی، از آنجا که تراکنش‌های صورت گرفته در بلاکچین، قابل برگشت نیستند، در صورت از دست رفتن سرمایه‌تان را انجام یک تراکنش اشتباه، بهتر است که قید آن را بزنید. همچنین در صورتی که آدرس کیف پول‌تان (کلید عمومی و کلید خصوصی) را گم کنید، قطع به یقین می‌گوییم که امکان بازیابی آن تقریباً غیرممکن خواهد بود. بنابراین همواره از کیف پول‌تان یک نسخه بک‌آپ تهیه کنید. در صورتی که از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنید نیز آن را همچون شمش طلا مراقب باشید!

 

ارزهای دیجیتال بی‌اعتبار

ارزهای دیجیتال بی‌اعتبار، آنهایی هستند که جایی در صرافی‌های بین‌المللی معتبر ندارند. از این قبیل ارزها و توکن‌ها بسیار دیده می‌شود. ادعاهای مالکان آن‌ها نیز حاکی از این است که توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال کسب کنند. صادقانه بگوئیم همانطور که پول‌های رایجی چون دلار یا ریال، شکل تقلبی خود را نیز دارند، ارزهای دیحیتال نیز می‌توانند درگیر همچین تقلب‌هایی شوند. البته این بدان معنا نیست که بشود در شبکه بیت کوین تقلبی کرد؛ بلکه منظورمان این است که چیزی شبیه به بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر باشد، اما توسط یک شبکه محلی بوجود آمده و در صدد سرکیسه کردن آدم‌های ناآگاه باشد. بنابراین هیچگاه به تبلیغات تلویزیونی و آگهی‌هایی تبلیغاتی اعتنا نکنید. چرا که ارزهای دیجیتال بی‌اعتبار به هیچ عنوان ارزشی ندارند و هیچگاه نقد نخواهند شد. مثل اینکه بخواهید یک تکه روزنامه که روی آن عدد «۱۰۰۰۰۰۰ دلار» نوشته شده است را بخرید و خوشحال از سرمایه‌گذاری‌تان به خانه بازگردید!

رشد حبابی

بعضی وقت‌ها این اتفاق می‌افتد که ارزش یک دارایی، با سرعتی بیشتر از قیمت واقعی آن بالا می‌رود. در چنین مواقعی، سرمایه‌گذران خوشحال از اینکه می‌توانند به زودی سرمایه‌‌شان را چند برابر کنند، اقدام به خرید بیش از حد از آن دارایی می‌کنند. اما در چنین مواقعی بهتر است از شرایط آگاه باشید و از بروز رفتارهای تکانه‌ای خودداری کنید. چرا که پس از مشخص شدن قیمت حقیقی آن دارایی، به زودی حباب رشد آن خواهد ترکید و ناگهان با کیف پولی مملوء از هیچ، سقوط خواهید کرد. چرا که دیگر کسی حاضر نیست برای آن دارایی پول پرداخت کند و شما خواهید ماند و یک عالمه بدهکاری! به همین دلیل لازم است که از روند تحلیل‌های بازار که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت آگاه باشید و دائماً علم خود را در این زمینه افزایش دهید.

 

این‌ها مواردی کلی در خصوص ریسک‌های بازار ارزهای دیجیتال بودند که دانستن آن، برای هر نوع سرمایه‌گذاری و فعالی که می‌خواهد در این زمینه کار کند مهم و حیاتی است. با علم به ریسک‌های بازار خواهید توانست دید واقع‌بینانه‌تر از ارزهای دیجیتال داشته باشید، گول کلاهبرداران را نخورده و بر هوای نفس خود غلبه کنید!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *