مقایسه بیت کوین و لایت کوین | تفاوت ها و شباهت ها

مقایسه بیت کوین و لایت کوین  

ارزهای دیجیتال در دنیای اقتصاد امروز یقینا چشم‌انداز جدیدی هستند و ممکن است به زودی شاهد پیشروی جهان به سمت استفاده از آن‌ها باشیم. ولی در مورد این ارزها چقدر اطلاعات دارید؟  حتما اسم ارزهای مهمی مانند بیت کوین، لایت کویت، اتریوم و ریپل را شنیده‌اید و می‌دانید خرید و فروش آن‌ها یا حتی نگهداری طولانی مدتشان یک راه خوب برای سرمایه‌گذاری است.اما با این حال، اطلاعات شما در مورد این که کدام ارز دیجیتال، ارزشمندتر است، آن چنان زیاد نیست. بنابراین این مطلب را به مقایسه بیت کوین و لایت کوین دو تا از ارزهای مهم اختصاص دادیم تا نه تنها با تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان آشنا شوید، بلکه اطلاعاتی نیز در مورد مزایا و معایب هر کدام به دست آوردید.

قبل از شروع بهتر است بگوییم لایت کوین و بیت کوین دو ارز رمزنگاری شده محسوب می‌شوند و ربطی به دولت هیچ کشوری یا سیستم‌های سنتی بانکداری ندارند. حالا اجازه دهید این دو را توضیح دهیم.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین یک ارز رمزنگاری شده محسوب می‌شود که هر فردی می‌تواند نسبت به خرید و فروش آن مبادرت کند. عملکرد این ارز روی یک شبکه مشترک نظیر به نظیر است و هر فردی که عضو این سیستم شود می‌تواند سابقه معاملات انجام شده در آن را ببیند.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نیز یک ارز دیجیتال است که کاربردی شبیه به پول بی پشتوانه دارد. انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین بین کاربران مستقیما و بدون رابطه است و تنها گره‌ها با استفاده از خصوصیات رمزنگاری مربوط به آن‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را بازبینی کنند.

تفاوت بیت کوین و لایت کوین

یکی از تفاوت های اصلی ارزهای دیجیتال با ارزهای سنتی مانند پوند انگلیس و دلار آمریکا این است که ارزهای فیات (سنتی) طبق ساختارهای سیاسی و قانونی مشخص می‌شوند، در حالی که اعتبار ارزهای رمزنگاری شده مربوط به استانداردهای کامپیوتری و رمزنگاری سیستم‌ها بوده و طبق همین اصل در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند.

زمان مقایسه بیت کوین و لایت کوین باید بگوییم هر دو شباهت‌های تکنیکی دارند، ولی چشم‌اندازها و پروتکل‌هایشان متفاوت است که در ادامه شرح می‌دهیم.

عرضه

یک تفاوت بیت کوین و لایت کوین که بسیار مهم است به شیوه عرضه آن‌ها بر می‌گردد. لایت کوین به تعداد ۸۴ میلیون سکه عرضه شده، در حالی که این مقدار برای بیت کوین ۲۱ میلیون است.

بازار

براساس آمار اواخر سال ۲۰۱۸، بیشترین تبادل در بین ارزهای دیجیتال مربوط به بیت کوین با رقمی معادل ۱۰۹ بیلیون دلار بوده است که در دنیای این نوع از ارزها یک رکورد است. بنابراین از نظر سرمایه‌گذاری پاسخ به سوال لایت کوین بهتر است یا بیت کوین نیاز به توضیح ندارد.

گرچه، با آن که قیمت بیت کوین بالا است و پرسودترین ارز دیجیتال برای دادوستد به شمار می‌رود، اما سایر ارزها مانند لایت کوین نیز سودآور بوده‌اند. ولی اگر قصد مقایسه بیت کوین و لایت کوین را داشته باشیم، در این بخش سهم بازار بیت کوین به مراتب بیشتر است.

سرعت

سرعت مبادلات در هر دو شبکه بیت کوین و لایت کوین بالا است، ولی تایید دیگر کارهای سیستم نیز به زمان نیاز دارد. تفاوت بیت کوین و لایت کوین در این زمینه طبق آمار سایت Blockchain.info قابل توجه است.

به نحوی که برای تایید اعتبار مبادلات طولانی مدت سیستم بیت کوین برای هر مبادله اندکی به بیشتر از ۱۰ دقیقه زمان نیاز است، البته این زمان با حجم ترافیک سایت ارتباط مستقیم دارد. اما مقدار زمان انجام مبادلات در لایت کوین بیشتر است.

با وجود آن که قیمت لایت کوین از قیمت بیت کوین به مراتب کمتر است و سرعت مبادلات آن بالا است، ولی تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران عقیده دارند خصوصیات امنیتی الگوریتم‌های به کار گرفته شده در این شبکه فقط برای تراکنش‌های کوچک مفید است و برای معاملات بزرگ رمزنگاری‌های امنیتی قابل اعتمادتری باید استفاده شود.

الگوریتم

در مقایسه بیت کوین و لایت کوین عامل دیگری که باید دقت کرد الگوریتم‌های بنیادی و نحوه انجام محاسبات رمزنگاری است که ماهیت هر دو شبکه را تشکیل می‌دهند. الگوریتم محاسباتی شبکه بیت کوین را SHA-256 تشکیل داده است که برای رمزگشایی آن به مقدار بالایی رم نیاز است، از طرفی مقدار سختی محاسبات و تایید مبادلات در این شبکه در حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

تفاوت بیت کوین و لایت کوین در این بخش نیز مشخص است، چون لایت کوین از شیوه محاسبات نسبتا تازه‌ای به اسم Scrypt استفاده می‌کند تا تولید و تایید مبادلات بیشتر شود و به هر ۲.۵ دقیقه برسد.

با انجام یک ریاضی ساده متوجه می‌شوید الگوریتم‌های لاین کوین به نسبت بیت کوین ۴ برابر سریع‌تر است. همین قضیه روی شیوه استخراج سکه‌های جدید نیز کاملا تاثیر می‌گذارند.

عملکرد لایت کوین

یکی دیگر از تفاوت‌ های اصلی ارزهای دیجیتالی نحوه عملکرده آن‌ها از زمان شکل‌گیری است. لایت کوین تا الان توانسته است بسیار خوب عمل کند. این ارز دیجیتالی با تفکر پول الکترونیکی بدون مرز و نظیر به نظیر موفق شده است مقدار ارزش ارزهای دیجیتالی را بالا ببرد و در نتیجه تعداد شرکت‌هایی که آن را پذیرفته‌اند بسیار زیاد شوند.

بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های گوشی‌های همراه قصد دارند تابعی برای استفاده از این ارز در نرم‌افزارهای خود بنویسند تا کاربران بتوانند به کمک شیوه‌های پرداخت تراکنش‌های بسیار بالایی در سطح بین‌المللی انجام دهند.

شاید در مقایسه بیت کوین و لایت کوین، ارز اول بیشتر به چشم بیاید، ولی لایت کوین نیز با گسترش الگوریتم‌های خود برای پایین آوردن زمان معاملات قصد دارد به یکی از ارزهای رمزنگای شده ارزشمند در دنیا تبدیل شود.

خب، حالا که با تفاوت بیت کوین و لایت کوین آشنا شدیم مزایا و معایب هر کدام را نیز شرح دهیم.

مزایا و معایب بیت کوین

بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال پایه، مزایای متعددی دارد که عبارتند از:

  • امکان کلاهبرداری در آن وجود ندارد

ماهیت بیت کوین و استفاده از الگوریتم‌ها و پروتکل‌های رمزنگاری باعث می‌شود، کسی نتواند آن را دور بزند. به عبارت دیگر، هیچ فردی قادر به دستکاری حساب دیگری نیست.

  • در این شبکه خطر دزدی هویت بی معنا است

شیوه انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین با نام‌های مستعار و ناشناس است و می‌توانید این کار را بدون نیاز به وارد کردن نام فرستنده و گیرنده یا هر اطلاعات شخصی دیگر انجام دهید. به عبارت دیگر، خطر دزدی هویت از بین می‌رود.

  • تراکنش‌ها برگشت‌ناپذیر هستند

به دلیل نبود واسطه در شبکه بیت کوین، انجام تراکنش ساده است، تسویه سرمایه‌ها فوری انجام می‌شود و پس از تراکنش، امکان برگشت آن نیست.

  • تبادل بدون واسطه و مستقیم

نبود واسطه زمان انجام تراکنش به معنای این است که به واسطه کامزدی پرداخت نمی‌کنید و همه چیز مستقیما بین شما و گیرنده است.

  • نقدپذیری بالا

بیت کوین یک ارز دیجیتال پایه است و ارزش آن باعث می‌شود خریدار و فروشنده زیادی برای آن وجود داشته باشد.

  • تراکنش‌های بین‌المللی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی استفاده از بیت کوین است. شما حتی می‌توانید میلیاردها تومان پول را با کارمزد خیلی پایین در شبکه انتقال دهید.

  • جلوی بیت کوین را نمی‌توان گرفت
  • بیت کوین آزاد از هر گونه سیاست دولتی است، بنابراین هیچ نهادی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. حتی دولت‌ها نمی‌توانند دارایی را که به شکل بیت کوین در آمده است، مسدود کنند.
    • امنیت بسیار بالا

    یکی از دلایل این که قیمت بیت کوین بالا است، به امنیت این شبکه بر می‌گردد که جلوی تقلب در پرداخت‌ها را می‌گیرد. محدودیت عرضه سکه‌های آن نیز باعث شده است زمان مقایسه بیت کوین و لایت کوین، ارزش ارز اول برای سرمایه‌گذاری دراز مدت به مراتب بیشتر باشد

    اگر فکر می‌کنیم، بیت کوین یک ارز دیجیتال بدون عیب است، اشتباه می‌کنید. در ادامه با تعدادی از معایب بیت کوین آشنا می‌شویم:

    • کلاهبرداری از افراد ساده

    بسیاری از افراد اطلاعات خاصی از فناوری‌های روز ندارند و به سختی می‌توانند از نظر فنی بیت کوین را درک کنند. همین قضیه باعث شکلگیری نرم‌افزارهای تقلبی و سایت‌های جعلی شده است که ادعا می‌کنند این ارز دیجیتال را می‌فروشند و مردم را گول می‌زنند.

    • فعالیت در بازار سیاه

    یکی از دلایل مخالفت با بیت کوین (که البته باعث محبوبیت آن نیز در بین افراد خاصی شده است!) استفاده فراوان از آن در محیط دارک وب یعنی محل فعالیت مجرمان و قاچاقچیان است. با توجه به ناشناس بودن تراکنش‌های بیت کوین، این ارز برای پرداخت دستمزد فعالیت‌هایی مانند حملات سایبری، معاملات غیرقانونی و حتی دستور قتل در بازارهای سیاه استفاده می‌شود.

    • نوسانات قیمت   
    • قیمت بیت کوین در یک روز می‌تواند نوسانات بسیار زیادی باشد. این قضیه در دنیای ارزهای فیات دیده نمی‌شود، بنابراین کسب و کارها هنوز دید خوبی نسبت به این این ارز ندارند.
      • سرعت پایین تراکنش‌ها

      در بالا زمان مقایسه بیت کوین و لایت کوین توضیح دادیم، شبکه بیت کوین با محدودیت‌هایی همراه است تا تایید یک تراکنش آن تقریبا ۱۰ دقیقه زمان ببرد. همین سرعت پایین کاربردی شدن این ارز دیجیتال برای نیازهای مالی روزمره را زیر سوال می‌برد. با وجود این، شبکه‌هایی مانند لایتنینگ با توسعه خود تا حد زیادی به کمک این مشکل خواهند آمد.

      پیشنهاد می کنیم برای کسب  اطلاعات بیشتر مقاله نقاط ضعف بیت کوین |مزایا و معایب بیت کوین چه هستند را مطالعه نمایید.

      مزایا و معایب لایت کوین

قیمت لایت کوین در مقایسه با بیت کوین آن را به یک ارز محبوب تبدیل کرده است که مزایای زیر را دارد:

  • قابلیت جابه‌جایی حجم بالایی از پول در سطح بین‌المللی و در زمان بسیار کم، بدون نیاز به استفاده از روش‌های پرهزینه سنتی.
  • لایت کوین یکی از بهترین ارزهای رمزنگاری شده برای انجام تراکنش‌های کم و با تایید فوری است.
  • همانطور که زمان مقایسه بیت کوین با لاین کوین گفتیم سرعت الگوریتم‌های شبکه لایت کوین به آن اجازه می‌دهد در سال ۴ برابر بیشتر کوین استخراج شود که هنگام مقایسه بیت کوین با لایت کوین به ارز دوم را برتر نشان نمی‌دهد.
  • کاربران در لایت کوین مجاز هستند با تغییرات در پلت‌فرم بتوانند یک نسخه تازه از آن به وجود آورند.
  • امنیت بالای بلاک‌چین که برای انجام تراکنش ملزم به وارد کردن یک رمز خصوصی هستید. کاربران به کمک این قابلیت می‌توانند حساب خود را به صورت آنی بررسی کنند.

لایت کوین نیز مانند هر ارز یا دارایی دیگری معایبی دارد که به چند مورد از آن‌ها آشنا می‌کنیم:

  • با توجه به این که لایت کوین با اصلاحاتی در کد و پروتکل بیت کوین ایجاد شده است، هنوز نتوانسته است اعتماد کاربران زیادی را جلب کنند و آن‌ها آینده خوبی برای این ارز دیجیتال متصور نمی‌شوند.
  • برای حفظ امنیت مقدار سکه‌ای که دارید باید دانش فنی داشته باشید.
  • زمان راه‌اندازی یک نسخه پیشرفته در شبکه لایت کوین، بیت کوین نیز با همان فرآیند جواب می‌دهد.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *