حساب پس انداز ارز دیجیتال و نحوه کسب درآمد

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای ارزهای دیجیتال خود نیز حساب پس انداز داشته باشید؟ آیا به کسب سود از این طریق نیز اندیشیده‌اید؟ برای آشنایی بیشتر با مفهوم حساب پس انداز ارز دیجیتال و نحوه کسب درآمد

قرض دادن و قرض گرفتن ارزهای دیجیتال به بخش مهمی در صنعت کریپتو تبدیل شده است، بخشی که ممکن است به نحوه ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری دارایی‌های اساسی در بازارها بیانجامد. از آنجایی که بسیاری از علاقه‌مندان به کریپتو با ذهنیت بلندمدت روی کریپتو سرمایه‌گذاری می‌کنند، ایده درآمدزایی از دارایی‌ها بدون توجه به افزایش قیمت دارایی پایه، برای بسیاری جذاب است.

با افزایش حساب‌های پس انداز ارز دیجیتال که وعده بازدهی با درصد سالانه بالا (APY) را می‌دهند، اکنون سرمایه‌گذاران این پتانسیل را دارند که درآمد خود را برای سپرده‌های ارز دیجیتال افزایش دهند.

حساب پس انداز ارز دیجیتال چیست؟

مفهوم حساب‌های پس انداز ارز دیجیتال شبیه به حساب‌های پس انداز سنتی است. شما به ‌عنوان صاحب ارز دیجیتال می‌توانید دارایی‌های خود را به یک حساب پس انداز کریپتو واریز کنید، که سپس توسط ارائه‌دهنده شخص ثالث از طرف شما به امانت داده می‌شود و برای سپرده‌هایتان سود دریافت می‌کنید.

تفاوت اصلی حساب‌های پس انداز ارز دیجیتال این است که به جای سپرده‌گذاری ارز فیات، وجوه خود را در ارز دیجیتال ترجیحی خود نگه می‌دارید. وجوه شما ممکن است در معرض تغییرات و نوسانات قیمتی بازار ارزهای دیجیتال باشد.

کیف پول ارز دیجیتال با حساب پس انداز ارز دیجیتال یکسان نیست، و تفاوت اصلی‌شان در این است که به حساب پس انداز ارز دیجیتال سود تعلق می‌گیرد در حالی که کیف پول ارز دیجیتال این طور نیست. اگر کوین‌های خود را فقط در کیف پولی که دارای کلیدهای خصوصی آن هستید یا در کیف پول صرافی نگه می‌دارید، سرمایه شما هیچ سودی نخواهد داشت. برای کسب درآمد از ارز دیجیتال، باید حسابی نزد ارائه‌دهنده باز کنید و وجوه را به حساب پس انداز ارز دیجیتال خود واریز کنید.

حساب پس انداز ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

 

قبل از باز کردن حساب پس انداز ارز دیجیتال، فکر خوبی است که کاملا بفهمید این محصولات چیست و دقیقا چقدر با حساب های پس انداز سنتی تفاوت دارند.

در حساب پس انداز سنتی، وقتی پول واریز می‌کنید، به بانک اجازه می‌دهید تا پول را به اشخاص ثالث قرض دهد و در ازای آن از بانک سود دریافت می‌کنید.

به طور مشابه، وقتی پولتان را در رمز ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید، ارائه‌دهنده حساب پس انداز ارز دیجیتال آن را به وام‌گیرندگان قرض می‌دهد و نرخ بهره از پیش تعیین شده مشخصی برای ارز دیجیتال‌تان در اختیارتان قرار می‌دهد. نرخ بهره به عوامل زیادی مانند نرخ فعلی بازار بستگی دارد.

اگر نمی‌خواهید در معرض نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال قرار بگیرید، می‌توانید از استیبل‌کوین‌ها نیز که نسبت به ارزش دلار آمریکا مقدار ثابتی دارند، سود کسب کنید. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال سوداگرانه است، این حساب‌ها به‌جای حساب‌ پس‌انداز باید به ‌عنوان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند، زیرا در اصل هم واقعا همین هدف را دارند.

پس انداز ارز دیجیتال در مقابل پس انداز سنتی

علیرغم ظاهر مشابه، حساب های پس انداز ارز دیجیتال تفاوت‌های بسیار متمایزی با حساب های پس انداز سنتی دارند.

  • بازدهی بهره- حساب های پس‌انداز ارز دیجیتال نرخ بازدهی بسیار بالاتری نسبت به بانک‌های سنتی دارند که به 8% تا 12% APY می‌رسد. برای روشن‌تر کردن این موضوع، طبق داده‌های اخیر FDIC، متوسط ​​بازده حساب پس‌انداز فقط 0.06% است.

  • بیمه FDIC– بانک‌های بزرگ، بیمه‌ای از شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) دارند. این بیمه تضمین می‌کند که حتی اگر بانک شما پولی را که به حسابتان واریز کرده‌اید وام دهد، وجوه شما محافظت می‌شود. وقتی پولتان را در حساب پس انداز سنتی قرار دهید، پول را از دست نخواهید داد زیرا FDIC از حساب شما پشتیبانی می‌کند. حساب های پس انداز ارز دیجیتال بیمه FDIC ندارند.

  • دسترسی به وجوه- در حساب پس انداز سنتی، شما آزاد هستید که پول خود را در هر زمان و بدون کارمزد یا محدودیتی برداشت کنید. حساب‌های پس ‌انداز ارز دیجیتال ممکن است دسترسی به کوین‌هایتان را برای مدت معینی پس از واریز به حساب خود محدود کنند. این حساب ها همچنین ممکن است برای برداشت وجه قبل از تاریخ انتخابی از شما کارمزد دریافت کنند. با این حال، بسیاری از پلتفرم‌ها دوره‌های قفل حداقلی را ندارند و به شما این امکان را می‌دهند که سرمایه‌گذاری خود را در هر زمانی برداشت کنید. این پلتفرم‌ها بر خلاف بانک‌های سنتی به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته باز هستند.

مزایای حساب های پس انداز ارز دیجیتال

حساب ‌های پس ‌انداز ارز دیجیتال تأثیرات مثبتی هم بر سرمایه‌گذاران فردی و هم بر اقتصاد کلی ارزهای دیجیتال دارند.

  • درآمد غیرفعال- حساب ‌های پس‌انداز ارز دیجیتال روشی خودکار برای رشد سبدهای ارز دیجیتال در طول زمان ارائه می‌کنند. مثلا اگر شخصی قبلا به طور کامل در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است، کافی است تا بیت کوین را به یک حساب پس انداز ارز دیجیتال واریز کند و می‌تواند بلافاصله سود اضافی پرداخت شده به بیت کوین را دریافت کند.

  • نقدینگی بیشتر– حساب های پس‌انداز ارز دیجیتال انگیزه‌ای برای تبدیل ارز فیات به ارز دیجیتال فراهم می‌کنند. با جذب مشارکت‌کنندگان بیشتر به اقتصاد ارز دیجیتال، می‌توان نقدینگی بیشتری به دست آورد که به ثبات قیمت نهایی دارایی منجر می‌شود.

  • افزایش پذیرش- دارندگان طولانی مدت ارز دیجیتال تشویق می‌شوند تا ارز دیجیتال خود را از فضای ذخیره سازی خارج کرده و به بازارها منتقل کنند. این امر پذیرش را تسهیل کرده و به نوآوری در موارد استفاده جدید از ارز دیجیتال کمک می‌کند.

  • تقاضای بالاتر- نرخ‌های بهره در بازارهای مالی مهم هستند زیرا شکاف بین افراد دارای دارایی مازاد و افرادی که به این دارایی‌ها نیاز دارند و از آن استفاده می‌کنند را پر می‌کند. نرخ های بالای بهره ارائه شده را می‌توان به عنوان تقاضای بالا برای دارایی‌های ارز دیجیتال اساسی در نظر گرفت.

ریسک‌های حساب های پس انداز ارز دیجیتال

در حالی که چشم انداز درآمد 8% یا بیشتر در حساب پس انداز جذاب به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاران باید بدانند که خطراتی نیز در این زمینه وجود دارد. ارز دیجیتال به طور کلی با ریسک همراه است و فرد تنها زمانی باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند که از ریسک‌های مرتبط با این سرمایه‌گذاری‌ها آگاهی کامل داشته باشد.

  • نوسان قیمت ارزش ارزهای دیجیتال در حال تغییر است و می‌تواند به راحتی ارزش خود را از دست بدهد. ارزهای دیجیتال توسط دولت پشتیبانی نمی‌شوند، بنابراین اگر اتفاقی بیفتد که باعث شود ارز دیجیتال ارزش اصلی خود را از دست بدهد، آن وقت سرمایه‌گذاران مبلغ اصلی سرمایه‌گذاری خود را از دست خواهند داد.

  • ریسک قفل کردن برخی حساب های پس‌انداز ارز دیجیتال بسیار انعطاف‌پذیر هستند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند در هر زمان پول خود را برداشت کنند. برخی دیگر ممکن است دوره‌های قفل داشته باشند یا برای برداشت‌های بیش از حد هزینه‌های اضافی دریافت کنند. به طور کلی، حساب‌های محدودکننده‌تر نرخ بهره بالاتری ارائه می‌کنند در حالی که حساب‌های انعطاف‌پذیرتر تمایل به ارائه نرخ‌های بهره پایین‌تری دارند. قبل از اینکه حساب پس انداز خود را به یک ارائه دهنده بسپارید، مطمئن شوید که حتما در این باره تحقیق کرده‌اید.

  • ریسک وثیقه– زمانی که دارایی‌های خود را به حساب پس انداز ارز دیجیتال واریز می‌کنید، دیگر رمز ارز را کنترل نمی‌کنید و آن را به عنوان وثیقه می‌گذارید. برای مثال، وقتی در یک بانک سپرده‌گذاری می‌کنید، ادعای بدهی بانک را دارید. در مورد حساب پس انداز ارز دیجیتال نیز اوضاع مشابه است. اگر ارائه‌دهنده ارز دیجیتال به دلیل سوءمدیریت کسب‌وکار یا رویدادی نامطلوب در بازار از کار بیفتد، نمی‌توانید دارایی‌های خود را پس بگیرید.

  • ریسک قرارداد هوشمند وام دهندگان مالی غیرمتمرکز (Defi) از کدنویسی خودکار به نام قراردادهای هوشمند برای وام و تخصیص سرمایه استفاده می‌کنند. این کدنویسی برای همه قابل مشاهده است و بنابراین کاملا شفاف است. همه تشویق می‌شوند تا اطمینان یابند که کدگذاری یکپارچه است. با این حال، یک خطای کشف نشده قبلی در قرارداد هوشمند ممکن است راه ورود را برای هکر باز کند تا وارد سیستم شود. اگرچه این حوزه نیز خالی از ریسک نیست، اما وام‌دهندگانی که مدت طولانی‌تری در این زمینه بوده‌اند و محصولاتشان به مرور زمان آزمایش خود را پس داده‌اند، معمولا کمتر احتمال دارد که در معرض هکرها قرار بگیرند.

مواردی که قبل از شروع باید در نظر بگیرید

به لطف محبوبیت فزاینده حساب های پس انداز ارز دیجیتال، تعداد ارائه‌دهندگان نیز افزایش یافته است. اما چگونه می‌دانید که کدام پلتفرم برای نیازهای سرمایه‌گذاری شما بهترین انتخاب است؟ مواردی را ذکر می‌کنیم که باید قبل از انتخاب یک حساب پس انداز ارز دیجیتال در مورد آنها تحقیق کنید:

  • بهره مرکب

  • در دسترس بودن بازار ارز دیجیتال

  • امنیت

  • کوین‌های پشتیبانی شده

  • محدودیت‌های برداشت

  • خط مشی دسترسی به کلید خصوصی

  • نرخ‌های نسبت وام به ارزش (LTV)

بهره مرکب

بهرۀ مرکب هم بر اساس سپرده اولیه و هم بر اساس سود انباشته محاسبه می‌شود. این روند باعث می‌شود مبلغ با نرخی سریع‌تر از بهره ساده که فقط بر اساس مبلغ اصلی محاسبه می‌شود، رشد کند. همه ارائه‌دهندگان بهرۀ مرکب ارائه نمی دهند، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری، توصیه می‌شود که بپرسید که آیا برای حساب های پس انداز خود بهره مرکب را اعمال می‌کنند یا خیر.

در دسترس بودن بازار ارز دیجیتال

بهتر است حساب پس اندازی را انتخاب کنید که به بازار ارز دیجیتال دسترسی داشته باشد. این کار به شما کمک می‌کند ارز دیجیتال را از طریق پلتفرم خریداری کنید و حساب خود را راه‌اندازی کنید. دسترسی به بازار همچنین باعث صرفه جویی زیادی در زمان و مستندسازی می‌شود.

امنیت

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های انتخاب حساب پس انداز ارز دیجیتال، اقدامات امنیتی آن است. هر شرکتی برای محافظت از دارایی‌هایی که ذخیره می‌کنید، سیاست‌های امنیتی خاص خود را دارد. بنابراین توصیه می‌شود به دنبال ارائه‌دهندگان حساب پس‌اندازی باشید که احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA)  ارائه می‌دهند.

جدا از احراز هویت دو مرحله‌ای، بسیاری از شرکت‌ها نیز به عنوان لایه امنیتی اضافی، ذخیره سازی سرد ارائه می‌کنند.

کوین‌های پشتیبانی شده

هزاران ارز دیجیتال در بازار امروزی در دسترس هستند، و هیچ چیز بدتر از انتخاب ارائه دهنده حسابی نیست که از کوین‌هایی که در اختیار دارید پشتیبانی نمی‌کند. قبل از اینکه ارز دیجیتال خود را به حسابی واریز کنید، مطمئن شوید که ارائه دهنده از آن ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

محدودیت‌های برداشت

برخی از حساب های پس‌انداز ارز دیجیتال محدودیت‌هایی برای برداشت دارند که مقداری را که می‌توانید در دوره زمانی خاصی از حساب خود بردارید، محدود می‌کند. این محدودیت‌های برداشت می‌تواند در مواقعی که بیشترین نیاز را به آن دارید، مانند شرایط اضطراری مالی، پول شما را از دسترس خارج کند. نه فقط این، بلکه ممکن است مجبور شوید برای برداشت پول خود هزینه‌هایی نیز بپردازید. اگر معامله‌گر فعال ارز دیجیتال باشید که نقل و انتقالات زیادی را به داخل و خارج از حساب خود انجام می‌دهید، این کارمزدها می‌تواند افزایش یابد. در این صورت برایتان بهتر است که ارائه‌دهنده‌ای پیدا کنید که برداشت رایگان نامحدود ارائه می‌دهد.

خط مشی دسترسی به کلید خصوصی

برخلاف حساب های پس انداز سنتی که به شما امکان کنترل پولتان را می‌دهند، همه حساب های پس انداز ارز دیجیتال به شما اجازه نمی‌دهند تا کنترل کلیدهای ارز دیجیتال خود را حفظ کنید. کیف پول‌های غیر حضانتی مانند Coinbase کنترل کلیدهای خصوصی ارز دیجیتال تان را در اختیارتان قرار می‌دهند. شما تنها مالک دارایی‌های دیجیتال خود در سراسر تراکنش های روی پلتفرم هستید. حساب‌های نگهبانی مانند Nexo از شما می‌خواهند که کلیدهای خصوصی خود را تحویل دهید و به پلتفرم اعتماد کنید تا آن را از طرف شما مدیریت کند. بنابراین، توصیه می شود همیشه خط مشی شرکت را برای دسترسی به کلید کریپتو تأیید کنید و جانشینی مالکیت را درک کنید.

نرخ‌های نسبت وام به ارزش (LTV)

نکته مهم دیگری که باید در موردش تحقیق کنید، نرخ نسبت وام به ارزش یا نرخ LTV است. نرخ‌های LTV نشان می‌دهند که پلتفرم آماده ریسک کردن چه چیزی است. لازم به ذکر است که هر چه یک پلتفرم LTV قوی‌تری داشته باشد، برای شما بهتر است.

نکته آخر: آیا باید حساب پس انداز ارز دیجیتال باز کنید؟

در حالی که حساب پس انداز کریپتو می‌تواند بازده فوق‌العاده سودآوری برای سرمایه گذاران بلندمدت ایجاد کند، مهم است به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات خود شناخته شده است. حساب های پس انداز ارز دیجیتال ممکن است مانند حساب‌های پس‌انداز سنتی سود دریافت کنند، اما از حمایت‌های مالی مشابهی که به موسسات بانکی سنتی اعطا می‌شود، برخوردار نیستند.

اگر تصمیم دارید حساب پس انداز ارز دیجیتال باز کنید، آن را به جای حساب جاری جداگانه به عنوان یک حساب سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. وجوه اضطراری خود را در جایی امن نگه دارید و هرگز بیش از پولی که آمادگی از دست دادنش را در ارزهای دیجیتال دارید، سرمایه‌گذاری نکنید.

سوالات متداول

  • حساب پس انداز کریپتو چیست؟
    حساب پس‌انداز کریپتو یا ارز دیجیتال به روشی مشابه حساب‌های پس‌انداز بانکی سنتی کار می‌کند. به طور خلاصه، شما به موسسه‌ای وام می‌دهید که دارایی‌های شما را به وام گیرندگانی که نیاز به نقدینگی دارند وام می دهد. با این تفاوت که حساب‌های پس‌انداز کریپتو منحصرا با ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها سروکار دارند.

  • آیا حساب های پس انداز ارز دیجیتال ایمن هستند؟
    بله. هر ارائه‌دهنده حساب پس‌انداز ارز دیجیتال سیاست‌های امنیتی خاص خود را برای محافظت از دارایی‌های شما دارد. توصیه می‌شود به دنبال ارائه‌دهندگان حسابی باشید که احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) و/یا ذخیره‌سازی سرد ارائه می‌دهند.

  • از سپرده های ارز دیجیتالم چقدر بهره می‌توانم کسب کنم؟
    این مقدار به پلتفرمی که استفاده می‌کنید و نوع ارز دیجیتالی که سپرده‌گذاری می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، FTX به دارندگان حساب اجازه می‌دهد تا ۱۲٪ APY در تمام سپرده‌های ارز دیجیتال کسب کنند، در حالی که BlockFi روی استیبل کوین ها تا ۹.۵٪ APY ارائه می‌دهد.

  • آیا حساب های پس انداز ارز دیجیتال، استراتژی سرمایه‌گذاری قابل اعتمادی برای بازنشستگی هستند؟
    خیر. با توجه به نوسانات بازار کریپتو، ریسک های زیادی در ارتباط با حساب های پس انداز ارز دیجیتال وجود دارد. این حساب ها بیشتر باید به عنوان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند تا حساب های پس انداز.

جمع‌بندی

حساب پس انداز ارز دیجیتال همانند حساب پس انداز سنتی است که در آن به ازای سپردن ارز دیجیتال خود به ارائه دهندۀه حساب پس انداز، سود دریافت می‌کنید. با توجه به نوسانات قیمتی در بازار ارز دیجیتال، ممکن است این سپرده ها نیز دچار نوسان شوند و ارزش خود را از دست بدهند. همچنین بعضی ارائه‌دهندگان حساب پس انداز ارز دیجیتال، سپرده شما را برای مدت معینی قفل می‌کنند و در این مدت حق برداشت از حساب خود را ندارید و یا باید در ازای دریافت آن کارمزد بپردازید. بنابراین حساب پس انداز ارز دیجیتال بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که این کار را با هدف سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و معامله‌گر فعال بازار ارز دیجیتال نیستند.

آیا شما نیز حساب پس انداز ارز دیجیتال دارید؟ چه تجربه‌ای از این نوع حساب‌ها دارید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و سوالات خود را نیز از آکادمی حسناوی بپرسید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *