بیت کوین کش چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

نوعی دیگر از رمزارز نیز وجود دارد که در اندازه و کد با دیگر ارزها متفاوت است و به آن بیت کوین کش می­گویند (Bitcoin Cash). اما به راستی بیت کوین کش چیست ؟ و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ قیمت آن چه مقداری است و چه پیش بینی برای آن شده است؟ استخراج (ماینینگ یا Mining) آن چگونه صورت می­گیرد؟ اگر شما نیز فردی باشد که به علت تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر در حوزه­ی بیتکوین، بیت کوین کش را پیدا کرده اید، به طور حتم این دسته از سوالات در ذهن شما وجود دارند. در این مطلب متوجه خواهیم شد ” بیت کوین کش چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟”. علاوه بر آن از قیمت و پیش بینی­ های مربوط به آن مطلع خواهید شد و با روش ­های استخراج آن بیشتر آشنا می ­شوید.

بیت کوین کش چیست ؟

بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. اگر چه این رمزارز قدمت و پیشینه ­ی چندانی ندارد، اما می ­توان از آن به عنوان قوی­تری رمزارز جهان نام برد. البته قوی بودن، تنها ویژگی آن نیست؛ چرا که امروزه گران ترین، ارزشمندترین، پایدارترین و محبوب ترین آنهاست. اما با همه ­ی این تفاسیر، بیت کوین بی نقص نیست. یکی از مهم ترین موارد در این نوع از ارزها، مقیاس پذیری می ­باشد؛ به عبارت دیگر، در اندازه­ ی هر بلاک در معاملات، از ابتدای ایجاد بیت کوین محدودیت ۱مگابایتی وجود داشت. این محدودیت نه تنها تعلل ­های قابل توجه ­ای را در فرآیند معاملات پدید آورد، بلکه تعداد آن ها را نیز کاهش داد.

بیت کوین کش داستانی متفاوت است. یکی از تقاوت­های آن با دیگر ارزها، بالا بردن پتانسیل اندازه ­ی بلاک بود؛ یعنی ایجاد محدودیت ۸ مگابایتی به جای ۱ مگابایتی. هدف کلی آن اضافه شدن تعداد معاملات پردازش شده توسط شبکه است. به امید رقابت با حجم زیاد معاملات شرکت­ های بزرگی چون پی پل (PayPal) و ویزا (Visa) که در حال حاضر انجام می ­دهند. بیت کوین کش در اوت سال ۲۰۱۷ ارائه شد و از آن موقع تا به الان موفقیت آمیز ترین بخش جدا شده از بیت کوین بوده است.

داستان هارد فورک (Hard Fork):

دلیل اعمال محدودیت ۱ مگابایت در اندازه ی هر بلاک در معاملات، کاهش امکان هرزنامه­ های بالقوه و حمله­ ی محروم سازی از سرویس (DDoS-attack) بود؛ اما چون که حجم معاملات به اندازه­ ی تصورشان زیاد نبود، بنابراین این محدودیت هیچ تاثیری در روند نداشت.

همانطور که بیت کوین درمسیر رشد و محبوبیت بود، محدودیت اجرا شده باعث انباشته شدن بلاک ­ها و طولانی شدن غیرضروری مدت زمان انتقال شد. این شرایط در می سال ۲۰۱۷ تا جایی پیش رفت که از کنترل خارج شد؛ حتی برخی از کاربران اطلاع دادند که می­بایست برای تائید معاملات تا ۴ روز منتظر بمانند.

در این موقعیت تنها راه ممکن، پرداخت هزینه ­ی معامله­ ی بیشتر برای تسریع روند تائید توسط کاربران بود، اما این رویکرد باعث شد کاربرد بیتکوین به عنوان یک روش پرداختی، بیهوده به نظر برسد؛ بخصوص در معاملات خرد. برای مثال، خرید یک ساندویچ یا یک فنجان قهوه به وسیله­ ی بیت کوین چندان کار منطقی به نظر نمی­ رسد؛ چرا که قیمت یک فنجان قهوه ۳ دلار است اما شما باید بیش از ۱۵ دلار برای هزینه‌­ی معامله بپردازید؛ در غیر این صورت فروشنده مبلغی ناچیز که قابل خرج کردن هم نیست، دریافت می­ کند.

صاحبان بیتکوین برای این مشکل، دو راه حل را پیدا کردند؛ بیت کوین نامحدود و جداسازی امضای تراکنش (سگویت یا SegWit).

بیت کوین نامحدود اندازه­ ی بلاک را به کلی کاهش می­ دهد. بسیاری از استخراج­گرها (ماینرها) با این راه حل موافق بودند؛ زیرا عدم وجود محدودیت در اندازه­ ی بلاک­ها، باعث انباشته شدن آنها نمی­ شد، اما پاداش کلی آنها را برای هر بلاک افزایش می­ داد.

از طرفی دیگر، تعداد زیادی از توسعه ­دهندگان موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام نکرده بودند؛ زیرا معتقد بودند این اقدام موجب خارج شدن استخراج کننده­ های کوچک از کسب و کار و بازار خواهد شد و سرانجام کل شبکه توسط شرکت­های بزرگ استخراج متمرکز خواهد شد.

منظور از راه حل سگویت، نگهداری بعضی از اطلاعات در پرونده ­های جداجدا و بیرون از بلاکچین (Blockchain) است. توسعه­ دهندگان باور داشتند این امر حافظه­ ی بسیاری را آزاد خواهد کرد، بلاک­ ها در معاملات بیشتری جای می­گیرند و زمان تائید به حداقل ممکن کاهش پیدا می­کند. این درحالی است که تعداد زیادی از مردم معتقد بودند این عمل در مقایسه با راه حل بیت کوین نامحدود، راه حلی موقتی و پیچیده است.

پس از رأی گیری بین استخراج کننده­ ها و نتیجه­ ی موافقت ۹۵ درصدی آنها با قانون جدید، پروتکل توافق با نام سگویت ایکس ۲ (SegWit2x) در تاریخ اول اوت سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. هدف از ارائه­ ی این پروتکل، تائید قانون حفظ برخی از اطلاعات خارج از بلاکچین و افزایش اندازه ­ی بلاک به ۲ مگابایت بود. این افزایش به طور ناگهانی در شبکه اعمال نشد و همین مسئله باعث شد افراد فکر کنند این پروتکل تنها برای ایجاد وقفه زمانی به جای حل کردن مشکل بوده است.

علاوه بر آن، به نظر می ­رسید که این تصمیم تنها برای افرادی که به بیت کوین به چشم یک سرمایه گذاری نگاه می کردند، سودآور باشد نه به عنوان یک سیستم پرداخت (که هدف اصلی آن از ایجاد نیز همین بوده است).

طی “کنفرانس آینده­ ی بیت کوین” واقع در آرنهم هلند، اولین فاز پیاده ­سازی پروتکل بیت کوین کش تحت عنوان بیت کوین ABC توسط آمائوری سچت (مهندس سابق در فیسبوک) معرفی شد.

سچت و تیم توسعه­ دهندگان او تصمیم گرفتند دیگر از پروتکل سگویت ایکس ۲ پیروی نکنند و محدودیت اندازه­ی بلاک را تا ۸ مگابایت افزایش دهند. این تغییر ژرف نیاز به ابداعی جدید و جدا شدن از شبکه­ ی بیت کوین داشت؛ از این رو اعلام شد که یک هارد فورک در تاریخ ۱ اوت سال ۲۰۱۷ رخ خواهد داد.

اگر دراین باره دانش کافی ندارید، هارد فورک تنها روش شناخته شده و موجود برای به­ روز رسانی نرم افزار بیت کوین توسط توسعه­ دهندگان است. پس آنها از شبکه­ ی اصلی جدا شدند و بلاکچین جدیدی با قوانینی تازه را ایجاد کردند. نسخه­ ی اصلی و شاخه شده­ ی رمزارز، بلاکچینی یکسان را دارا بود تا اینکه این جدایی و شاخه شاخه شدن اتفاق افتاد. از آن زمان به بعد، هردوی شبکه ­ها به صورت مستقل فعالیت می­ کنند.

پس از این اتفاق افرادی که قبل از هارد فورک بیت کوین داشتند، به همان میزان بیت کوین کش توکن دریافت کردند (Bitcoin Cash Token).

بیت کوین کش به سرعت در بین سرمایه­ گذاران رواج پیدا کرد و فقط در اولین روز ایجاد آن به سومین رمزارز پس از بیت کوین و اتریم در بازار سرمایه گذاری، تبدیل شد.

اما آیا واقعا بیت کوین کش ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

اگر چه بیت کوین کش قدمت طولانی ندارد، اما تا به امروز توانسته است خود را در گروه قوی­ترین رمزارز به دنیا معرفی و ثابت کند. در حال حاضر، پنجمین رمزارز بر اساس سرمایه گذاری در بازار در دنیاست و در ابتدای سال ۲۰۱۸، در جایگاه دومین رمزارز ارزشمند جهان قرار گرفت.

برای بسیاری از مردم، بیت کوین کش پاسخ تمام نقص­ های موجود در بیت کوین اصلی بود و موجب جلب هر روزه­ ی تعداد بیشتری کاربر می­ شود.

به طور کلی، تمام سرمایه­ گذاری­ها و تجارت­ها شامل خطرات هستند؛ اما می­توانید از بیت کوین کش به عنوان جایگزین دیگر رمزارزها استفاده کنید.

قیمت بیت کوین کش به بیت کوین وابسته است یا نه؟

بیتکوین کش یک رمزارز کاملا مستقل می­ باشد؛ از این رو قیمت آن به هیچ وجه مرتبط با قیمت بیت کوین نخواهد بود. اگرچه توجه به این نکته خالی از لطف نیست که بیت کوین همواره برترین رمزارز دنیا بوده و هست؛ پس با تغییر قیمت آن، دیگر رمزارزها نیز متناسب با آن دچار تغییر خواهند شد.

روش ­های خریداری بیت کوین کش چیست ؟

به این دلیل که بیت کوین کش تازه به بازار سرمایه ­گذاری عرضه شده است، هر بازار آنلاین یا اکسچنجی از آن پشتیبانی نمی­ کند. در ادامه نام چند اکسچنج که به صورت جهانی بیت کوین کش را شامل می­ شوند و شما می­توانید در آنها به معامله بپردازید را نام خواهیم برد (البته توجه داشته باشید که به علت تحریم­ های اعمال شده علیه ایران، برخی از این بازارها نمی­ توانند به شما خدمت رسانی کنند. از این رو در انتخاب اکسچنج ها محتاطانه عمل کنید یا از ترفندهای موجود برای پنهان کردن هویت ایرانی خود کمک بگیرید): Coinbase، Bittrex (نام اختصاری بیت کوین کش در همه جا BCH  است اما در این وبسایت BCC نام دارد)، Kraken، Cex.io.  Poloniex.

نگهداری بیت کوین کش

فرآیند معاملات بیت کوین کش همانند بیت کوین می­ باشد؛ بدین صورت که ابتدا باید بازارهایی که از آن پشتیبانی می کنند را پیدا کنید و در صورت اطمینان از ارائه­ ی سرویس در ایران، در آنجا با مشخصات واقعی خود ثبت نام کنید. به خاطر داشته باشید که از وبسایت­ های معتبر که توانایی برقراری امنیت سرمایه و دارایی شما را دارند، استفاده کنید. سپس به دنبال کیف پول (Wallet) امن و مناسب بگردید. زیرا پس از خرید بیت کوین کش باید آن را در کیف پول حفظ و نگهداری کنید. بعد از اینکه کیف پول مناسب را پیدا کردید، در آن ثبت نام کنید. پس از اتمام ثبت نام و تائید، لینک کیف پول خود را کپی و در قسمت کیف پول در وبسایت اکسچنج خود پیست (paste) کنید. حساب مالی خود را در سایت شارژ و از آن برای خرید بیت کوین کش استفاده کنید.

قیمت بیت کوین کش

قیمت فعلی بیت کوین کش در حدود ۲۵۰ دلار آمریکا یا ۴۲۰۰۰۰۰ میلیون تومان می­باشد. در ادامه نمودار قیمت بیت کوین کش را ملاحظه می­ کنید که در کجا و در چه زمان­ هایی قیمت افت و خیز داشته است.

نمودار تغییرات قیمت بیت کوین کش

عوامل بسیاری در قیمت بیت کوین کش مؤثراند.  اولین دلیل، امنیت ضعیف آن می­ باشد که منجر به یک فورک تصادفی و از دست رفتن پول کاربران شد. همچنین انتشار خبر امکان ۵۱ درصدی حمله سایبری، اعتبار و اعتماد به دست آمده را تحت الشعاع قرار داد.

علی رغم پیشینه­ ی مشکل دار آن، بیت کوین کش هنوز هم موفقیت آمیزترین فورک بیت کوین به حساب می­آید. امروزه تعداد ماینر و تریدر (به ترتیب استخراج کننده و تاجر یا سرمایه­ گذار) بیش از گذشته است. این ارز، عرضه­ ی کمی دارد؛ از این رو از ایجاد تورم در شبکه جلوگیری می ­کند و همین امر، تاثیر مثبتی در قیمت آن دارد.

تیم توسعه­ دهنده­ی آن به دنبال راهی برای ارتقاء موقعیت فعلی هستند. آنها درحال آماده­ سازی یک به­ روز رسانی بزرگ اند که مشکلات را برطرف سازد. مواردی که در این به­ روز رسانی در نظر گرفته خواهند شد، عبارتند از:

  • بهترکردن امنیت و حفاظت در برابر حمله­ های سایبری
  • افزایش پهنای باند
  • کاهش مدت زمان تائید معاملات به ۲ تا ۳ ثانیه
  • معرفی قراردادنامه­ های هوشمند
  • حذف کمیسیون نشأت گرفته از تکنولوژی کسری ساتوشی
  • ارائه­ ی پروتکل کش شافل (CashShuffle) به منظور غیرقابل ردیابی کردن عملیات
  • کاهش وزن انتقال با هدف تسریع بلاکچین با امضای اشنور و فرمت UTXO

پیش بینی قیمت بیت کوین کش توسط والت اینوستور برای سال­ های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴:

والت اینوستور پیش بینی جالبی درباره­ی قیمت بیت کوین کش داشته است. اگر چه قیمت آن در حال حاضر رو به نزول می­ باشد، آنها معتقد هستند که در ژانویه­ ی سال ۲۰۲۰ قیمت آن برای چندروز تقریبا ثابت باقی می­ماند و پس از آن کاهش کمی خواهد داشت. در آوریل ۲۰۲۰ تا ۴۰۰ دلار کاسته خواهد شد و بعد به ۸۰۰ دلار خواهد رسید. از می تا اکتبر ۲۰۲۰ کاهش قیمت چشمگیری را تجربه خواهد کرد و از ۸۰۰ دلار به ۸۰ دلار خواهد رسید، ولی در دسامبر ۲۰۲۰ قیمت آن به ۱۲۰۰ دلار می­ رسد. این الگو در سال­های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تکرار خواهد شد. بیت کوین کش در طی سال­های مذکور بین قیمت ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار معامله می­ شود.

پیش بینی قیمت بیت کوین کش توسط دیجیتال کوین پرایس برای سال­ های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵:

دیجیتال کوین پرایس پیش بینی مثبتی در این زمینه داشته است. آنها بیان کرده اند که در سال ۲۰۲۰ بیشترین قیمت بیت کوین کش در طول سال ۵۵۰ دلار آمریکا خواهد بود. در ۲۰۲۱، این ارز در بازه­ی قیمت ۶۰ تا ۵۰۰ دلار معامله خواهد شد و در سپتامبر ۲۰۲۱ به بالاترین ارزش خود، یعنی ۶۸۰ دلار خواهد رسید. در ۲۰۲۲ ارزش بیت کوین کش در بازه­ ی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار معامله خواهد شد و جولای ۲۰۲۱ بالاترین ارزش خود را دارد؛ یعنی ۸۰۳ دلار آمریکا. با گذشت زمان قیمت این ارز افزایش خواهد داشت. در سال ۲۰۲۵ ارزش آن به ۱۱۰۰ دلار می ­رسد و در طول آن سال بازه­ ی قیمت معامله شده در بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار خواهد بود.

پیش بینی قیمت بیت کوین کش توسط لانگ فورست برای سال­ های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳:

لانگ فورست پیش بینی منفی در این باره داشته است. آنها معتقداند در ژانویه­ ی ۲۰۲۰ یک سیر کاهشی خواهد داشت و بیت کوین کش در حدود ۱۰۷ تا ۱۳۵ معامله خواهد شد. در جون ۲۰۲۰ بازه­ ی قیمت معامله در حدود ۱۵۲ تا ۱۸۵ دلار است، اما ارز از آن زمان تا آخر سال کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت در حدود ۶۶ تا ۸۴ خواهد بود.

بیت کوین کش تا سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد داشت و پس از آن اوضاع کمی بهتر خواهد شد. تا آخر سال ۲۰۲۲، قیمت بیت کوین کش ۱۲۶ تا ۱۴۵ دلار آمریکا خواهد بود؛ بنابراین قیمت آن در نوامبر۲۰۲۳ به ۲۵۹ تا ۲۹۹ دلار خواهد رسید.

به طور کلی بیت کوین کش یک سیر صعودی در قیمت را تجربه خواهد کرد، ولی در بازه­ ی زمانی طولانی. بیشتری میزان افزایش نیز ممکن است  بعد از عرضه­ ی به­ روز رسانی جدید آن باشد.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش چیست ؟

قیمت رمزارزها، نشأت گرفته از میزان رواج، استفاده و تقاضای آن ها است. هردوی آنها رمزارزهای ارزشمندی هستند. بیت کوین بیشترین ارزش را تا به الان دارد، اما الان بیت کوین کش در حال جذب سریع کاربر و ارزش می ­باشد. بیت کوین کش پیشینه­ ی چندانی ندارد؛ به همین دلیل هنوز فرصت دارد تا جایگاه اصلی خود را در بازار سرمایه­ گذاری پیدا کند. بسیاری از مردم گمان می­ کنند که بیت کوین کش می­تواند سهام خوبی را از بیت کوین خریداری کند، جایگاه آن را بدست آورد و برترین رمزارز بازار شود. علت این امر مسائلی است که بیت کوین با آن مواجه است و بیت کوین کش کاربران بیشتری از آن استفاده می­ کنند، کارکردن با آن ساده است و هزینه­ های آن نیز اندک است.

اگر توسعه­ دهندگان بیت کوین نتوانند به مشکلات رسیدگی کنند و برای آنها راه حل ارائه دهند، ممکن است در رقابت با بیت کوین کش ببازند. یعنی افراد زیادی از بیت کوین به سمت بیت کوین کش برای انجام معاملات و حفظ دارایی­ های خود روانه خواهند شد.

این تفاوت فاحش در قیمت منجر به سردرگمی افراد در انتخاب بین آنها می‌شود و همین مسئله باعث جلب توجهات منفی بیت کوین کش با ادعای کپی بودن آن از بیت کوین شده است. البته که این ادعا صحت ندارد. بیت کوین کش کپی بیت کوین نیست، حتی می­ تواند جایگزین بهتری برای آن باشد.

تفاوت بعدی در ویژگی­ های آنهاست. نقاط قوت بیت کوین کش چیست ؟

  • بیت کوین کش از بیت کوین ارزان تر و در استفاده سریع تر است. زیرا مقیاس پذیر تر از آن می­باشد. بدین معنی که تعداد افراد بیشتری در یک بازه ­ی زمانی می­ توانند به معامله بپردازند.
  • تیم توسعه­ دهنده­ی آنها در جست و جوی راه حل و اجرای آن سریع­ تر عمل می‌کنند؛ از این رو بلاکچین آن مقیاس پذیر تر است و همین مسئله موجب رواج بیشتر آن در آینده خواهد شد.
  • در معاملات نیز ارزان ­تر است. هرزمانی که قیمت افزایش پیدا کند، بیت کوین کش در مقایسه با بیت کوین، دارایی تجاری بهتری است.

ولی نقاط ضعف بیت کوین کش چیست ؟

تعداد سرمایه­ گذاران در بیت کوین کش به اندازه­ ی بیت کوین کافی و زیاد نیست.

  • میزان رواج و نفوذ آن از بیت کوین کمتر است.
  • اگرچه ارزش بیت کوین کش در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از ارزش بیت کوین است، اما قیمت اسخراج آن با بیت کوین تقریبا برابر است. یعنی فردی که در بیت کوین کش استخراج انجام می­ دهد، ۵۰ الی ۶۰ درصد کمتر از فردی که در بیت کوین با وسیله­ ی مشابه ماینینگ می­ کند، سود می­برد.
  • قابلیت تجارت در بیت کوین کش کمتر از بیت کوین است.

این نقاط ضعف باعث کم بودن قیمت آن در مقایسه با بیت کوین می­شود.

نقاط قوت بیت کوین در برابر  بیت کوین کش چیست ؟

  • بیت کوین اولین رمزارز دنیاست و همه­ ی رمزارزها با آن معامله می­ شوند.
  • قابلیت تجارت بیشتری دارد.
  • محبوب تر است.
  • مشخص شد در سال ۲۰۱۱۸، ۴۴.۵ درصد از سرمایه موجود در بازار سرمایه­ گذاری رمزارز، مربوط به بیت کوین است و به عنوان استاندارد طلایی در صنعت درحال رشد سریع، در نظر گرفته می­ شود.

و نقاط ضعف آن در مقایسه با بیت کوین کش چیست ؟

  • بیت کوین از بیت کوین کش کندتر است.
  • هزینه­ ی معامله در آن بالاتر می­باشد.
  • تیم اصلی توسعه­ دهنده­ی آن نسبت به دیگر رمزارزها متحد نیستند و به نظر رهبری مناسبی ندارد. همین امر اجرای راه حل را با مشکل مواجه می­ کند.

اکنون که تفاوت­ های این دو را می­ دانید، تصمیم گیری و انتخاب بین این دو رمزارز آسان تر خواهد بود. برای مثال، می توانید از بیت کوین کش به عنوان ارز اصلی خود در معاملات استفاده کنید و از بیت کوین به عنوان راهی برای سرمایه­ گذاری در طلا یا کسب سود در سرمایه­ گذاری ­ها.

استخراج (ماینینگ) بیت کوین کش چگونه صورت می­ گیرد؟

روند استخراج در بیت کوین کش با بیت کوین یکسان است. در استخراج بیت کوین کش شما به یک سخت افزار ماینینگ (استخراج)، یک اینترنت در دسترس با حداقل سرعت ۱مگابیت بر ثانیه و یک کیف پول بیت کوین کش برای دریافت کوین­ های استخراج شده نیاز دارید. در ابتدا سخت افزار مانینگ را تهیه کنید. قیمت­ آنها ممکن  است کمی گران به نظر برسند، اما مطمئن باشید که همواره از آنها استفاده خواهید داشت. همچنین به میزان انرژی مصرفی آنها بر یک بیت کوین کش نیز توجه کنید. بخاطر داشته باشید که کار استخراج نوعی کسب و کار است؛ از این رو عوامل دیگری مثل قیمت و حجم آن در میزان سودآوری تاثیرگذاراند.

نرم افزار های مختلفی برای استخراج بیت کوین کش وجود دارند، اما معروف­ ترین آنها CGminer و BFGminer هستند. این نمونه­ های یاد شده برنامه­ های خط فرمان اند که به کاربر در روند ماینینگ بیت کوین کش کمک می­کند.

اگر این دسته از برنامه­ ها برای شما پیچیده هستند، می ­توانید از EasyMiner استفاده کنید. EasyMiner هم می­ تواند در استخراج­ های تکی به کار برده شود، هم در استخرهای استخراج.

انتخاب نرم افزار باید متناسب با سخت افزار شما باشد؛ بنابراین سعی کنید به دنبال برنامه­ هایی باشید که با ماینر شما سازگار باشد. به علاوه، اگر در استخرهای استخراج، ماینینگ انجام می­ دهید، احتمالا آنها نرم افزارهای خودشان را داشته باشند.

بزرگترین و موفق­ترین استخر استخراج بیت کوین کش عبارتند از:

  • (۲۱.۶%) BTC.top
  • (۱۰.۸%) OKEx
  • (۹.۳%) Antpool
  • (۹%) ViaBTC
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *