بیت کوین در حال کاهش قیمت سرنوشتی قراره برای بیت کوین بیفته؟

بیت کوین روز شنبه را با ریزش تا ناحیه ۳۴,۰۰۰ دلار سپری کرد. در ادامه نظر برخی از تحلیلگران را در مورد وضعیت کنونی BTC مرور می‌کنیم.

به نقل از دیلی هودل، بنجامین کووِن (Benjamin Cowen) به ۶۹۵,۰۰۰ دنبال‌کننده خود در یوتیوب گفت تجربه نشان داده است رویدادهای نقدشوندگی (رویدادهایی که با فروش گسترده دارایی‌ها همراهند) با حجم معاملات زیاد بیانگر آن است که سطح حمایتی برای بیت کوین شکل گرفته است و این رمزارز می‌تواند روند صعودی خود را آغاز کند.

بنجامین کووِن با اشاره به رویدادهای نقدشوندگی طی ماه‌های دسامبر ۲۰۱۸، مارس ۲۰۲۰ و می ۲۰۲۱ افزود از نظر او کاهش اخیر قیمت بیت کوین گویای ایجاد سطح حمایتی و سپس افزایش قیمت نیست. وی در این خصوص گفت:

از نظر من ۳ ماهه نخست سال جاری نزولی خواهد بود و باید اینطور فرض کنید که روند نزولی ادامه خواهد یافت.

نمودار BTC تایم فریم هفتگی

کووِن معتقد است سرمایه‌گذاران خردی که روند صعودی سال ۲۰۲۰ بیت کوین را به وجود آوردند، مسبب افزایش قیمت این رمز ارز در اواخر تابستان و پاییز ۲۰۲۱ نیز شده‌اند و موج جدیدی از سرمایه‌گذاران خرد به بازار ورود نکرده است. وی به معیارهای درون زنجیره‌ای و اجتماعی به عنوان نشانه‌های این موضوع اشاره کرده است. وی گفت:

تقریبا یک سال است تقاضا برای بیت کوین از جانب افراد تازه‌وارد در بازار وجود ندارد. اینطور نیست که بگوییم تقاضا برای بیت کوین از جانب این افراد در ماه نوامبر (آبان) کنار گذاشته شده است. در این مقطع از چرخه بازار شاهد هیچ‌گونه خرید از جانب سرمایه‌گذاران جدید در بازار نیستیم.

بنجامین کووِن در خصوص شرایط لازم برای افزایش قیمت و روند صعودی بیت کوین، به روند ایجاد شده در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ اشاره کرده است که کندل‌های قرمز رنگ منجر به ایجاد سطح حمایتی و در نهایت روند صعودی برای بازار شد. وی افزود:

اکنون با شرایط مشابهی مواجه هستیم که حجم معاملات به حدی زیاد می‌شود تا تعداد زیادی از معامله‌گران لیکویید شوند و سپس بازار سالم‌تری آغاز می‌شود.

کووِن گفته است هیچکس به طور قطع نمی‌داند چه زمانی این شرایط رخ می‌دهد، اما مطمئن است که بیت کوین در سال ۲۰۲۲ مجددا حس مثبت بازار را به دست خواهد آورد.

وی گفت:

به نظرم کل سال ۲۰۲۲ نزولی نخواهد بود. به نظرم سه ماهه اول روند نزولی خواهیم داشت و شاید سه ماهه دوم نیز روند نزولی ادامه یابد. اما به نظرم در ادامه سال شاهد بازگشت روند صعودی خواهیم بود.

تحلیلگری با نام ویلیام کلمنته (William Clemente) در توییتی به وضعیت سود باز (Open Interest) قراردادهای آتی بیت کوین پرداخت که معامله‌گران در آن اعتنای چندانی به روند ریزشی قیمت بیت کوین نکرده‌اند و علی‌رغم ترس شدید حاکم بر بازار، این شاخص کاهش زیادی نداشته است.

نمودار سود باز قراردادهای آتی بیت کوین

تحلیلگر دیگری با نام فیلب فیلب (filbfilb) با به اشتراک گذاشتن تصویر زیر به رابطه بین قیمت BTC و میانگین متحرک وزن‌دار ۲۰ هفته‌ای اشاره کرد. مطابق دیدگاه این تحلیلگر هرگاه فاصله قیمت بیت کوین از این شاخص در ناحیه بین ۴۰٪- و ۶۰٪- بوده است، شاهد به وجود آمدن کف قیمتی بوده‌ایم.

نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم ۱ هفته

شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در تایم فریم روزانه به پایین‌ترین سطح خود از مارچ ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) رسیده است. این شاخص هم اکنون در سطح ۲۰ و محدوده اشباع فروش به سر می‌برد. شایان ذکر است که قیمت بیت کوین در مارچ ۲۰۲۰ پس از رسیدن به محدوده ۳,۶۰۰ دلار توانست خود را بازیابی کند.

وضعیت شاخص RSI بیت کوین

صرافی کوین‌بیس پرو یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که موسسات مالی در آمریکا در آن اقدام به خرید و فروش دارایی خود می‌کنند. شاخص پرمیوم کوینس‌بیس نشان‌دهنده اختلاف قیمت بیت کوین بین صرافی‌های کوین‌بیس پرو و بایننس است. در مواقعی که این شاخص در ناحیه منفی قرار می‌گیرد بدین معنی است که فشار فروش در صرافی Coinbase بیشتر از سایر صرافی‌ها است. بنابرین می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که منفی شدن این شاخص، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران سازمانی آمریکایی در حال فروش بیت کوین هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *