اتریوم و قراردادهای هوشمند؛ دستاوردهای یک نابغه روسی

ویتالیک بوترین، نام یک نابغه جوان روسی است که باعث ایجاد یک انقلاب در صنعت بلاکچین و به تبع آن دنیای آی‌تی گردید. همانطور که گفتیم، بیت‌کوین اولین استفاده عملی از فناوری بلاکچین بود. همینطور اشاره کردیم که کاربرد بیت کوین برای نقل و انتقالات مالی می‌باشد و در واقع یک واحد پولی به حساب می‌آید. اندک زمانی پس از ظهور بیت کوین و کسب مقداری شهرت، ویتالیک بوترین و تیم همراهش که به عنوان بنیان‌گذاران بلاکچین اتریوم شناخته شده‌اند، پارادایم جدیدی را با استفاده از تکنولوژی زنجیره‌های بلوکی بوجود آوردند. خود اتریوم نیز مانند بیت کوین می‌تواند برای نقل و انتقالات و تراکنش‌های مالی استفاده شود. اما کاربرد اصلی این سیستم، فراتر از صرفاً مبادلات پولی می‌باشد. چیزی که در دنیای بلاکچین با عنوان قرارداد هوشمند یا Smart Contract شناخته می‌شود.

شرکت‌های عظیمی همچون گوگل، ماکروسافت، فیسبوک و موارد مشابه دیگر، به عنوان نهاد واسطه‌ای هستند که کاربران را مجبور به اعتماد به خودشان می‌کنند. هرچند این کمپانی‌ها تا کنون با موفقیت‌های زیادی در جلب اعتماد کاربران مواجه بوده‌اند، اما هیچگاه شفافیت عملکرد آنان برای کاربران روشن نبوده است. سرویس بلاکچین اتریوم، بستری را بوجود آورد که این معضل را از میان برده است.

بلاکچین اتریوم قابلیت بی‌نظیری دارد که با استفاده از آن می‌توان قراردادهای هوشمند را طراحی و راه‌اندازی کرد. قرارداد هوشمند، درست مثل قراردادهای عادی هستند، با این تفاوت که به اجرا در آمدن توافق‌های آن، مستلزم رعایت دقیق تمام مفاد درج شده در آن می‌باشد. قراردادها، توافق‌هایی هستند که بین دو یا چند نفر به امضاء در می‌آیند و طرفین را متعهد می‌سازد که در ازای انجام یک کار یا فعالیت، حق و حقوق مشخصی داشته باشند. مثلاً قراردادهای مسکن، اتومبیل و کار، از جمله قراردادهایی هستند که به اجرا در آمدن آن‌ها، مستلزم وجود یک نهاد واسطه مثل بنگاه املاک، بنگاه خودرو یا سازمان‌های کار می‌باشند.

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادها هوشمند، کدهای برنامه‌نوسیس شده‌ای هستند که پس از اجرا در شبکه بلاکچین، به هیچ وجه نمی‌توان مفاد آن را تغییر داد. همچنین به اجرا درآمدن آن نیز مستلزم رعایت شدن تمام حق و حقوق طرفین قرارداد می‌باشد. همچنین پس از اجرا شدن آن، دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت. با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی ساخت که کنترل آن به عهده هیچ سازمان واسطه‌ای نیست. بلکه تمامی اعضا و اجزای سازمان، نظارت دقیق و شفاف روی عملکرد سیستم خواهند داشت. بنیاد اتریوم ایده‌ای را مطرح و اجرا کرد که برای راه‌اندازی پروژه‌های دیگر الزامی به طراحی یک بلاکچین جداگانه نباشد. در واقع، توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌ها می‌توانند از شبکه بلاکچین اتریوم برای اجرای ایده‌های خود استفاده کنند. این سیستم می‌تواند بستری باشد برای راه‌اندازی توکن‌های جدید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *