آموزش بیت کوین

آموزش بیت کوین

در این مقاله مطالعه خواهید کرد :

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال و به طور دقیق‌تر، یک رمزارز است. این یعنی بیت کوین را نمی‌توان لمس کرد و برای کار با آن، باید از کامپیوتر، گوشی هوشمند و یا دیگر ابزارهای مشابه استفاده کرد. بیت کوین توسط شخصی یا اشخاصی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین بر خلاف ارزهای رایج، توسط بانک مرکزی یا دولت خاصی صادر و پشتیبانی نمی‌شود. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به طور رسمی متولد شد. برای به دست آوردن بیت کوین باید آن را اصطلاحا «استخراج یا ماین» کرد و یا بیت کوین را از افرادی خریداری کرد که استخراج را انجام داده‌اند.

برخلاف ارزهای فیات که توسط یک نهاد مرکزی صادر و نظارت می‌شود، بیت کوین به صورت توزیع شده است و با استفاده از یک دفترکل توزیع شده کار می‌کند که به آن بلاکچین گفته می‌شود. بیت کوین اولین رمزارز معرفی مبتنی بر بلاکچین شده و اولین ارز دیجیتالی است که با محبوبیت بسیار زیاد و موفقیت قابل توجه مواجه شد. بیت کوین منشا الهام بسیاری از رمزارزها شده است و در واقع، ارزهای زیادی بر مبنای بیت کوین ساخته شده‌اند.

تراز حساب هر فرد در شبکه بیت کوین در یک دفتر کل عمومی در شبکه بلاکچین نگه داشته می‌شود که هر کسی به آن دسترسی دارد و محتوای آن کاملا شفاف است. تراکنش‌های بیت کوین به وسیله میزان بسیار زیادی از قدرت کامپیوتری (اعتبارسنجی) تایید می‌شوند. بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی پشتیبانی نمی‌شود و در عین حال اگر کل بیت کوین‌های موجود برای یک فرد باشند نیز بیت کوین معنای واقعی به خود نمی‌گیرد و ارزشی ندارد زیرا ارزش خود را از جامعه کاربران به دست می‌آورد.

با وجود آنکه بیت کوین هنوز یک پول رسمی نیست (توسط دولت‌ها صادر نشده است)، از محبوبیت زیادی برخوردار است و محرک شکل‌گیری صدها رمزارز دیگر شده است که به آن‌ها در مجموع «آلت‌کوین» گفته می‌شود.

یک هدف یکتا و منحصر به فرد از ساخت بیت کوین وجود نداشته و یک مجموعه از اهداف هستند که در کنار هم منجر به خلق بیت کوین شده‌اند. برخی از مهم‌ترین این اهداف در ادامه این بخش از مطلب بیت کوین چیست بیان شده‌اند.

– ساخت یک سیستم پول نقد بدون واسطه معتمد (یعنی بدون وجود یک نهاد واسط مانند بانک مرکزی یا نهاد مشابه)

– کاهش هزینه تراکنش‌ها

– حذف شخص ثالث واسط در مبادلات که در شکل سنتی پول به شکل بانک و دیگر نهادهای مرتبط، وجود دارد و مورد نیاز است.

خرید بیت کوین

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، بیت کوین شکل فیزیکی ندارد و به‌شکل دیجیتالی منتقل می‌شود. بنابراین، برای خرید بیت کوین لازم نیست حضوری اقدام کنید، بلکه این کار اغلب به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شود. همچنین، سؤالی که همیشه برای افراد تازه‌کار مطرح می‌شود این است که آیا باید حتماً چند هزار دلار خرج کنیم و یک واحد بیت کوین بخریم؟ نه، شما حتماً لازم نیست یک واحد کامل بیت کوین بخرید. این ارز دیجیتال تا هشت واحد اعشار قابل تقسیم است و به‌عنوان مثال می‌توانید ۰.۰۰۱ از یک بیت کوین یا حتی به‌اندازه ۱۰۰ هزار تومان بیت کوین بخرید.

امن‌ترین راه خرید بیت کوین مراجعه به یک وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال است. اگرچه بیت کوین را می‌توان به روش‌های دیگری مانند گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی و یا از افراد حقیقی خریداری کرد، امن‌ترین روش، مراجعه به یک وب‌سایت صرافی معتبر است. به‌دلیل تراکنش‌های نیمه‌ناشناس بیت کوین، خرید این ارز دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی و افرادی که شناخت کافی از آنها ندارید، ریسک بسیار بالایی دارد.

اگر ساکن ایران هستید، در یک سایت صرافی ایرانی، به‌راحتی می‌توانید با کارت بانکی خود به‌طور مستقیم بیت کوین بخرید یا ارزهای دیجیتال دیگر خود را به بیت کوین تبدیل کنید. اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید، برای خرید بیت کوین با کارت اعتباری یا حساب بانکی خود از یک صرافی بیت کوین خارجی می‌توانید بیت کوین بخرید. در ادامه این مقاله جزئیات بیشتری را در مورد نحوه خرید بیت کوین از صرافی می‌خوانید.

برای خرید بیت کوین از یک صرافی فقط کافی است چند گام ساده زیر را طی کنید:

نصب کیف پول بیت کوین

پیدا کردن صرافی معتبر بیت کوین

انجام احراز هویت با مدارک شناسایی

خرید بیت کوین و دریافت در کیف پول

آموزش خرید بیت کوین در ایران

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در آذر سال ۹۸ اعلام شد که بیت کوین در ایران به رسمیت شناخته شده است و قانون‌گذاری برای آن انجام خواهد شد. بنابراین، هم خرید و فروش بیت کوین به صورت قانونی صورت می‌گیرد و هم کسانی که علاقه‌مند به داشتن ماینر هستند می‌توانند پس از گذراندن مراحل قانونی از دستگاه خود استفاده کرده و بیت کوین استخراج کنند

اگر ساکن ایران هستید، خرید مستقیم بیت کوین با ریال و کارت بانکی از طریق سایت‌های ایرانی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. فقط کافیست کلمه «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» را در گوگل جستجو کنید تا با تعداد زیادی وب‌سایت صرافی ایرانی مواجه شوید.

معمولاً وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل همگی معتبر هستند و فقط در قیمت و کیفیت خدمات می‌توانند متفاوت عمل کنند. مثلاً یک صرافی می‌تواند نسبت به سایرین نقدشوندگی بالاتری داشته یا از پشتیبانی بهتری برخوردار باشد. با این حال، به گوگل اتکا نکنید و حتماً قبل از ثبت‌نام در یک صرافی، از اعتبار آن مطمئن شوید. بررسی آدرس، شماره تلفن و سابقه فعالیت از جمله مهمترین مواردی هستند که باید بررسی کنید.

برای اطمینان بیشتر از تعهد و کیفیت کار یک صرافی، پرس‌وجو بهترین راه است.

آموزش خرید بیت کوین از صرافی های آنلاین

قبل از خرید بیت کوین، باید بدانید که نیاز به جایی برای نگهداری بیت کوین دارید. کیف پول بیت کوین را می‌توانید مانند حساب بانکی خود در نظر بگیرید که از آن می‌توان برای دریافت، ذخیره و ارسال بیت کوین استفاده کرد.

کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند. کیف پول‌های نرم‌افزاری این ارز دیجیتال رایگان و به‌راحتی قابل نصب بر روی گوشی‌های تلفن همراه (اندروید و iOS) یا کامپیوترهای شخصی (ویندوز، لینوکس و مک) هستند. برخی از کیف پول‌ها هم تحت وب‌ هستند و با مرورگرهای اینترنت (مانند کروم) می‌توان به آنها متصل شد. اما کیف پول‌های سخت‌افزاری که امنیت بیشتری دارند، به‌شکل فیزیکی موجود هستند و باید خریداری شوند.

فراموش نکنید حتماً کیف پول‌ها و نرم‌افزارهای مربوطه را از منابع رسمی و معتبر دانلود کنید. نرم‌افزارهای دانلودشده از منابع غیررسمی می‌توانند حاوی بدافزار باشند و دارایی شما را به ‌سرقت ببرند.

پس از انتخاب و نصب کیف پول بیت کوین، باید یک فروشنده معتبر پیدا کنید.

با کارت‌های اعتباری بین‌المللی (مانند مسترکارت و ویزا)، پی‌پل، وبمانی، پرفکت ‌مانی، ارزهای دیجیتال دیگر (مانند تتر یا اتر) و … می‌توان از صرافی‌های خارجی بیت کوین خریداری کرد. البته اگر ساکن ایران هستید، به‌دلیل تحریم‌ها امکان خرید مستقیم وجود ندارد و معمولاً باید از واسطه‌ها کمک بگیرید که هزینه تمام‌شده شما را افزایش می‌دهد.

کوین‌بیس (Coinbase.com)

بیت‌استمپ (Bitstamp.net)

 بایننس (Binance.com)

بزرگترین صرافی‌هایی هستند که شما می‌توانید با کارت اعتباری خود (ویزا و مسترکارت) از آنها بیت کوین بخرید. چنجلی (Changelly.com) هم یکی دیگر از سایت‌های مطرحی است که امکان خرید بیت کوین با کارت اعتباری در آن وجود دارد.

اگر تتر یا ارز دیجیتال دیگری داشته باشید، می‌توانید در صرافی‌های بین‌المللی مانند بایننس آن را به بیت کوین تبدیل کنید. برای این روش هم اغلب اوقات ناگزیر هستید به صرافی‌های ایرانی مراجعه کنید تا تتر بخرید و سپس آن را به بیت کوین تبدیل کنید. این روش برای زمانی به‌کار شما می‌آید که هزینه تمام‌شده کمتری داشته باشد؛ یعنی اگر قرار باشد تتر بخرید و به بیت کوین تبدیل کنید، ارزان‌تر برای شما تمام شود.

به این نکته توجه داشته باشید که صرافی‌های بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها به کاربران ساکن ایران اجازه فعالیت نمی‌دهند و ریسک مسدود شدن حساب وجود دارد. با این حال، اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از بایننس استفاده می‌کنند.

شما برای استفاده ازین صرافی ها نیاز به یک نرم افزار تغییر آی پی دارید. سپس با یک ثبت نام ساده و بدون اهراز هویت امکان معامله در بازار رمزارزها را دارید.

آموزش خرید بیت کوین از افراد حقیقی

معرفی صرافی های معتبر بیت کوین در ایران

در مهرماه سال ۹۶ با بلاک شدن حساب کاربران ایرانی در سایت بیترکس میلیون‌ها دلار از دارایی ایرانیان بلوکه شد و از آن زمان صرافی های ایرانی به شکل قارچی به وجود آمدند. این باعث شده انتخاب یک صرافی معتبر با معیار های مناسب سخت تر شود.

نوبیتکس

نوبیتکس خود را اولین بستر دانش‌بنیان تبادل رمز ارزها با تاییدیه معاونت فناوری ریاست جمهوری معرفی می کند. یکی از مزایای این صرافی پشتیبانی از حداقل 20 ارز برتر است که انتخاب شما را برای خرید و فروش آزاد میکند.

والکس

صرافی والکس کار تیمی از دانشجویان دانشگاه شریف و تهران است که در سال های اخیر در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته اند. به ادعای این سایت حدود ۸۶ هزار کاربر در آن مشغول به ترید ارز های دیجیتال هستند. والکس هدف سایت خود را ایجاد بستری امن برای انجام معاملات و حفظ دارایی مشتریان می‌داند.این سایت هم از ورود دو مرحله ای استفاده می کند و در حال توسعه اپلیکیشن موبایل است. تایید هویت در این سایت کمی سختگیرانه است

رمزینکس

در نگاه اول صرافی رمزینکس بسیار بسیار زیباست! رمزینکس امکان مبادله حدود 30 ارز دیجیتال برتر را فراهم میکند که تعداد قابل قبولی است. کارمزد معاملات در این صرافی از ابتدای ثبت نام حدود ۰.۳% است که نسبت به رقبا مبلغ واقعا بالاییست.

کوین نیک

کوین نیک یکی از صرافی های جدید است که ابتدا با نام «تتربالک» کار خودرا آغاز کرد. در ابتدا این سایت امکان خرید و فروش تتر را به کاربران میداد، اما امروزه امکان خرید و فروش ۱۰ ارز دیجیتال اصلی را دارد.

اکسیر

در این سایت لوگوی سایت ساماندهی وجود دارد اما هنوز تایید نشده است. این صرافی ادعا می کند کیف پول های آنلاینش از سرویس های فوق امن شرکت آمازون استفاده می کند که دارای دسترسی چند لایه و محافظت شده است. در این سایت سطوح کاربران به پنج دسته تقسیم شده که برای مبتدیان حدود ۰.۰۲۵% کارمزد می گیرد. صرافی اکسیر دارای پشتیبانی تلفنی و تیکتی است و شرایط استفاده  از خدمات و تعهدات کاربران در آن به صورت شفاف موجود است.

بیتستان

صرافی آنلاین بیتستان توسط شرکت ویرا ارتباط گستر امین با شماره ثبت ۵۵۴۵۰۷ ایجاد شده و امکان معامله حدود 70 ارز دیجیتال برتر را دارد. این صرافی در معاملات خود کارمزد ۱.۵% میگیرد که می توان گفت بالاترین نرخ کارمزد در بین صرافی های ایرانی است.

نحوه نقد کردن بیت کوین.

کارمزد خرید بیت کوین به چه صورت است؟

کارمزدی که در حین ارسال تراکنش توسط ارسال کننده بیت‌کوین تعیین می‌شود، مشخص‌کننده اولویت‌ تراکنش‌هایی است که در بلاک ۱ مگابایتی قرار می‌گیرند. و از آنجایی که ماینرها، تراکنش‌ها را برحسب میزان کارمزدشان اولویت‌بندی می‌کنند، تراکنش‌هایی که کارمزد کمتری دارند اولویت پایینی برای تایید پیدا می‌کنند.

وقتی کارمزد یک تراکنش خیلی پایین باشد، تاخیر در تایید تراکنش می‌تواند تا حدی باشد که هیچ‌گاه در بین تراکنش‌های موجود، اولویت پیدا نکند. پس از نظر تئوری یک تراکنش می‌تواند به دلیل کارمزد بسیار پایینی که دارد هیچ‌گاه تایید نشود.

اغلب تاخیرها در تراکنش‌های بیت‌کوین نیز به خاطر این است که ارسال‌کننده بیت‌کوین، کارمزد پایینی برای آن تعیین کرده است.

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که کاربران بیت‌کوین می‌پرسند این است که کارمزد بیت‌کوین چقدر است؟ بیشتر کاربران دوست ندارند کارمزدی بیش از حد بپردازند و مایلند بدانند برای ارسال بیت‌کوین باید چقدر کارمزد تعیین کرد.

با وجودیکه بسیاری از کیف پول‌ها بطور خودکار مقدار بهینه کارمزد تراکنش را تعیین می‌کنند، بهتر است با نحوه تنظیم کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین آشنایی بیشتری پیدا کنید.

برخی شاکی هستند که ارزهای دیجیتال به کارمزد کم در انتقال مشهورند و حتی ارزهای هستند که کارمزد نزدیک به صفر دارند، پس چرا باید برای انتقال بیت‌کوین کارمزد وجود داشته باشد؟ پاسخ اینجاست، همانطور که اشاره کردیم سایز هر بلاک بیت‌کوین فقط ۱ مگابایت است و ماینرها حاضر نیستند تراکنش‌های با کارمزد پایین‌تر را در بلاک جای دهند.

چه کسی برای کارمزد تراکنش تصمیم می‌گیرد؟

در بلاک‌چین بیت‌کوین، کارمزد تراکنش در یک بازار آزاد تعیین می‌شود. بازار آزاد یعنی اینکه همه می‌توانند کارمزد تراکنش دلخواه خودشان را وارد کنند، این یک مزیت است ولی معایب آن، همانطور که اشاره کردیم این است که تراکنش‌های با کارمزد کم ممکن است خیلی دیر تایید شوند یا اصلا اولویتی برای تایید نداشته باشند.

یک تراکنش بیت‌کوین بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ بایت است و به دلیل اینکه هر بلاک بیت‌کوین ۱ مگابایت فضا دارد، فقط ۴۱۹۴ تا ۴۵۵۹ تراکنش می‌تواند در این فضا جای بگیرد. به دلیل همین فضای کم، یافتن جا برای تراکنش‌ها در یک بلاک ۱ مگابایتی هزینه‌بر شده است.

براساس آمارهای سایت bitcoinfees.info در زمان نگارش این مطلب هزینه تراکنش بیت‌کوین حدود ۲۰۶ ساتوشی (۰.۰۰۰۰۰۲۰۶ بیت‌کوین) به ازای هر بایت است.
معمولا هر تراکنش بیت‌کوین را ۲۵۰ بایت در نظر می‌گیرند، بنابراین کارمزد هر تراکنش بیت‌کوین ۰.۰۰۰۵۱۵۰۰ بیت‌کوین (۵۱۵۰۰ ساتوشی) خواهد بود.

توجه کنید که کارمزد تراکنش بیت‌کوین بطور مداوم بالا و پایین می‌شود و محاسبه فوق فقط مربوط به زمان نوشتن این مطلب است، بنابراین برای بدست آوردن کارمزد تراکنش باید خود شما محاسبه را انجام دهید.

نحوه مشاهده لحظه ای قیمت بیت کوین

داشتن اطلاعات مفید و کاربردی در ارزهای دیجیتال می‌تواند به شما وضعیت ارزها، نظرات سایرین در خصوص سایت‌ها و سرویس‌ها و اطلاعات مفید دیگر برای سرمایه گذاری یا کار با این ارزها را بدهد.

شما میتوانید برای دیدن قیمت لحظه ای رمزارزها ازین 5 سایت استفاده کنید:

۱) tradingview.com

تحلیل تکنیکال، اصلی‌ترین روش تحلیل ارزهای دیجیتال است.

زیرا این ارزها نوسانات بسیار زیادی دارند و با تحلیل تکنیکال است که می‌توان احتمالات پیش‌رو را بررسی کرد.

علاوه بر اینکه در این سایت امکان دریافت اطلاعات مرتبط با بازارهای مالی مانند بورس‌های بین‌المللی وجود دارد، می‌توانید نمودار  ارز رمزنگاری شده را مشاهده کنید و حتی با استفاده از پنل تحلیل تکنیکال تحت وب، روی آنها تحلیل تکنیکال را انجام دهید.

۲) coinmarketcap.com

کوین مارکت کپ، سایتی است که لیست ارزهای رمزنگاری شده و توکن‌ها را برای شما نمایش می‌دهد.

این سایت یکی از پربازدیدترین سایت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال است.

با کلیک روی نام هر ارز، می‌توانید اطلاعاتی مانند سایت آن ارز، اطلاع رسانی‌ها، رنک، قیمت به بیت‌کوین و دلار، ارزش بازار، حجم معامله در ۲۴ ساعت گذشته، ارز در گردش و کل مقدار آن ارز و حداکثر ارزی که وجود خواهد داشت را ببینید.

اطلاعات دیگری از قبیل نمودارها و قیمت ارز در هر صرافی و… نیز وجود دارد. ارزهایی که قابلیت استخراج ندارند با علامت ستاره در کنار نماد آن ارز مشخص شده است.

۳) worldcoinindex.com

سایتی مشابه coinmarketcp.com است که قابلیت‌هایی مانند watchlist (زیرنظر گرفتن ارزها) و پرتفوی (تشکیل سبد دارایی) رو دارد. نمودارهای این سایت ظاهر بهتری نسبت به coinmarketcp.com دارند ولی ظاهرا ارزهایی وجود دارد که هنوز در آن لیست نشده است (برخی از ارزهای تازه وارد).

اما به طور کلی یک سایت مفید است که در کنار coinmarketcp.com می‌توانید برای مقایسه قیمت‌ها و مشاهده نمودارها، ساخت واچ لیست و پرتفوی از آن استفاده کنید.

۴) cryptocompare.com

یک سایت مرجع که می‌توانید در آن، نظرات مختلف در ارزهای رمزنگاری شده، صرافی‌ها، ارزهای قابل استخراج، کیف پول‌ها و سایر سرویس‌های مرتبط با این موارد را بخوانید.

۵) bitinfocharts.com

در این اطلاعات زیادی از جمله متوسط اندازه تراکنش بیت‌کوین و اتریوم، آدرس‌های فعال، هش ریت، سختی استخراج، سودآوری استخراج و… وجود دارد.

قانون خرید بیت کوین در ایران.

بیت کوین در ایران قانونی است؟ هم بله هم نه. در واقع پاسخ این سوال بستگی به این دارد که به‌دنبال انجام چه کاری باشید؟ سرمایه‌گذاری و نگهداری بیت کوین در ایران برای افراد حقیقی از نظر قانونی هیچ منعی ندارد، اما اگر قصد فعالیت گسترده تجاری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار مرتبط با بیت کوین را داشته باشید، پاسخ می‌تواند کمی متفاوت باشد.

به‌دلیل نوپا بودن این فضا و عدم وجود زیرساخت‌های اساسی بدیهی ‌است که رویکرد دولت‌های سراسر دنیا در مورد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شفاف و قطعی نیست. با این حال، در ادامه با استفاده از گزارشات داخلی و صحبت‌های مسئولان اجرایی کشور طی چند سال اخیر، رویکرد کلی نهادهای مختلف اجرایی و قانون‌گذار را درباره فضای ارزهای دیجیتال بررسی خواهیم کرد. در صورت ایجاد تغییرات گسترده درباره مقررات این حوزه، این مقاله به‌روز خواهد شد.

بیت کوین در ایران هنوز به‌طور کامل به رسمیت شناخته نشده است، اما سرمایه‌گذاری، نگهداری یا استفاده از بیت کوین در کشور جرم هم نیست.

طبق ماده ۲ قانون مجازات عمومی، «هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان‌ جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد.»

بنابراین، به‌دلیل عدم وجود مجازات برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت کوین در زمان نگارش این مطلب، نمی‌توان این اعمال را جرم دانست.

جرم نبودن استفاده از بیت کوین و نگهداری آن تنها در صورتی است که بیت کوین ابزار جرم دیگری نباشد یا قانون بالا دستی را نقض نکند. به‌عنوان مثال، از آنجایی که پول‌شویی جرم است، اگر با بیت کوین پول‌شویی یا هر فعالیت مجرمانه دیگر انجام شود، مشمول مجازات خواهد بود.

نهادهایی مانند نیروی انتظامی در قبال کلاهبرداری‌های حوزه فناوری مسئولیت و اختیار دارند. بنابراین، جدای بحث چیستیِ ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک فناوری، قانون می‌تواند پیگیری‌های لازم را تا جایی که ممکن باشد، انجام دهد.

ایا استخراج بیت کوین به صرفه تر است یا خرید بیت کوین؟

جواب به این سوال که آیا خرید بیت کوین سود دارد ممکن است برای هر شخصی متفاوت باشد ولی بر اساس تجربه می توان با دلایل زیر ادعا کرد که خرید بیت کوین سرمایه گذاری کم ریسک تر و سودآورتری نسبت به خرید دستگاه ماینر است. در اینجا چند دلیل این استنتاج را میاوریم:

 مکان و شرایط مناسب

دستگاه های ماینر نیاز به مکان، برق و شرایط مناسب برای فعالیت دارند. این عوامل باعث می شود که هزینه اولیه و هزینه نگهداری به هزینه های عملیاتی استخراج اضافه شود که عموما افراد در شروع فعالیت برای اسختراج ممکن است این هزینه ها را در نظر نگیرند.

بر خلاف تصور عمومی، استخراج بیت کوین کار ساده و کم دردسری نیست

تصوری که معمولا افراد قبل از شروع به استخراج ارز دیجیتال دارند به این صورت است که دستگاه را به برق می زنیم و به سادگی بیت کوین بدست خواهد آمد.

 استهلاک و خرابی دستگاه

دستگاه ماینر یک دستگاه الکترونیکی است و مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری احتمال خرابی و سوختن آن وجود دارد که باعث می شود ریسک و استرس سرمایه گذاری روی آن افزایش پیدا کند.

 شروع با سرمایه کم

افراد عموما اینطور فکر می کنند که نیاز به پول زیادی دارند تا بتوانند بیت کوین بخرند، درصورتی که یکی از ویژگی های بیت کوین قابلیت تقسیم شدن به واحد های کوچکتر است، به همین دلیل شما می توانید با هر مبلغی (حتی ۱۰۰ هزار تومان) بیت کوین بخرید و هر زمانی که تصمیم گرفتید می توانید سرمایه گذاری خود را با خرید بیشتر بیت کوین، افزایش دهید.

ولی خرید دستگاه ماینر نیاز به سرمایه اولیه بسیار بالاتری دارد که این تازه جدای از هزینه مکان و دیگر هزینه های اولیه است.

 دستگاه ماینر قرار نیست تا ابد برای شما بیت کوین استخراج کند

برخی در مورد استخراج بیت کوین تصور می کنند که دستگاه ماینری که می خرند قرار است تا ابد برای آنها بیت کوین استخراج کند و در این صورت بیت کوین بیشتری بدست خواهند آورد.

 نقدشوندگی بالای بیت کوین

اگر به یکباره نیاز به نقدینگی پیدا کنید میزان نقدشوندگی دستگاه ماینر نسبت به بیت کوین به مراتب پایین تر است.

ریسک توقیف دستگاه ماینر

به دلیل جدید بودن پدیده بیت کوین و استخراج، و از طرف دیگر عدم شناخت کافی دولت ها نسبت به این پدیده، ریسک هایی مانند غیرقانونی قلمداد شدن این فعالیت همواره وجود دارد.

از بین رفتن سرمایه اولیه

دستگاه ماینر شما ممکن است به هر علتی بعد از مدتی هش‌ریت مناسب را نداشته و در حالت کلی کار نکند. توجه داشته باشید که شما هزینه‌ای بابت خرید این دستگاه پرداخت کرده‌اید، حال آنکه به جای آن می‌توانستید بیت کوین خریداری کنید.

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین halving در واقع به معنای کم شدن پاداش استخراج بیت کوین است. برای کنترل نرخ تورم بیت کوین هر ۴ سال یک بار پاداشی که در قبال استخراج بیت کوین داده می‌شود را نصف می‌کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *